جراحی افتادگی پلک یا بلفاروپلاستی

فهرست مطالب

جراحی افتادگی پلک

جراحی افتادگی پلک

با انجام جراحی افتادگی پلک طی یک ساعت می توان چشم های خسته، پلک های پف کرده و افتاده را تبدیل به چشمانی جذاب، شاداب و جوان کرد.

آنچه در مقاله می‌خوانیم

گفتنی است که کسانی که از چروک‌های زیر چشم رنج می‌برند بهتر است با بوتاکس زیر چشم این چروک‌ها را رفع کنند. برای اطلاع از قیمت بوتاکس با مشاوران کلینیک تماس بگیرید.

 علاوه براین، بلفاروپلاستی کاربرد درمانی هم دارد و می تواند میدان دید را با رفع افتادگی های شدید پلک بهبود بخشد. بعضی ها نیز به امید گربه ای شدن یا مصری شدن حالت چشمانشان زیر تیغ جراحی می روند.

غافل از اینکه جراحی افتادگی پلک در موارد غیر ضروری می تواند با عوارضی چون باز ماندن پلک موقع خواب و آبریزش دائمی از چشم همراه باشد.

 

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی چیست؟

عمل جراحی پلاستیک پلک ها که اصطلاحا بلفاروپلاستی نامیده می شود، برای برداشتن پف پلک ها، اصلاح افتادگی پلک و برداشتن پوست اضافی آنها طراحی شده است؛ البته پف پلک ها همیشه ناشی از افزایش سن نیست، بلکه در مواردی پف پلک ها یکی از علائم بیماری های متابولیکی مثل کم کاری یا پرکاری تیروئید است. بدیهی است در چنین حالتی به جای اصلاح پف پلک با جراحی زیبایی، باید بیماری متابولیکی را درمان کرد.

عمل جراحی افتادگی پلک نمی‌تواند وضعیت حلقه‌های تیره ایجاد شده در ناحیه زیر چشم، خطوط نازک و چین‌ و چروک‌های اطراف چشم‌ها، یا مشکل افتادگی ابرو را درمان نماید؛ جراح می‌تواند به بیمار پیشنهاد دهد در کنار این درمان از عمل جراحی لیفت ابرو، لیفت صورت و بوتاکس صورت نیز برای دستیابی به بهترین نتایج درمانی استفاده نماید.

 

کاندیدای مناسب برای عمل جراحی پلک

  • افرادی که به دلیل وراثت پلک هایشان پف کرده است.
  • افرادی که با افزایش سن دچار افتادگی پلک می شوند.
  • افرادی سالم از لحاظ جسم و روح

بلفاروپلاستی زیبایی

با افزایش سن به مرور به دلیل تجمع چربی در ناحیه پلک باعث ایجاد افتادگی و تورم می شود و چهره شما را خسته و پیر نشان می دهد. باوجود عمل بلفاروپلاستی و پلک زیر نظر بهترین متخصص به راحتی می توان ان را رفع کرد.

بهترین افراد برای عمل جراحی افتادگی پلک، مردان و زنانی هستند که وضعیت فیزیکی مناسب و فیزیولوژی پایدار داشته باشند. کاندیدای ایده‌آل جراحی افتادگی پلک فردی غیر سیگاری است که از سلامت جسمی و روانی مناسبی برخوردار است و انتظاری واقع ‌بینانه و منطقی از نتیجه عمل دارد.

بلفاروپلاستی درمانی

افتادگی پلک برخی از متقاضیان جراحی افتادگی پلک مادرزادی است و همواره حالتی خسته به چهره‌شان می‌دهد یا حتی میدان دیدشان را محدود می‌کند. عموماً افرادی که برای جراحی افتادگی پلک یا بلفاروپلاستی به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند که از افتادگی پلک بالا یا پف زیر چشم که باعث پیر نشان دادن چهره‌شان شده است، ناراحت‌ هستند.

برخی از افراد از بدو تولد دچار افتادگی پلک سنگین هستند به طوری دید و بینایی را نیز دچار اختلال کرده. این روش التهابات پوستی که به دلیل روی هم قرار گرفتن چین های پلک به وجود آمده است را رفع می کند.

سن مناسب جراحی افتادگی پلک

افتادگی پلک بزرگسالان ناشی از افزایش سن است که معمولا در سنین بالای 45- 50 سال رخ می دهد ولی در اکثر موارد عمل افتادگی پلک بر روی افراد دارای سن ۳۵ سال یا بیشتر انجام می‌شود.بهترین سن برای عمل بلفاروپلاستی برای افرادی دارای سن ۳۵ سال یا بیشتر می باشد.

در صورتی‌ که افتادگی و ورم پلک ریشه فامیلی داشته باشد، ممکن است از عمل جراحی افتادگی پلک در سنین پایین‌تر استفاده شود.

جمع شدن چربی و شل شدن پوست دور چشم معمولاً یکی از عوارض اجتناب‌ناپذیر بالا رفتن سن است، هر چند برخی به لحاظ ژنتیکی مستعد این مشکلات هستند و در دوران جوانی با افتادگی پلک و پف زیر چشم مواجه می‌شوند. با این توصیف جراحی افتادگی پلک محدودیت سنی ندارد.

آمادگی قبل از جراحی پلک

ابتدا در یک جلسه مشاوره، پزشک با بیمار گفتگو می کند و وی را در جریان تمام جزئیات جراحی می گذارد و بیمار نیز انتظارات خود از نتایج عمل را بازگو می کند. در صورتیکه هر گونه دارویی مصرف می نمائید یا بیماریهای جسمی یا روحی دارید و یا سابقه جراحی یا ابتلا به هپاتیت (یرقان)  یا HIV یا وجود اعتیاد به مواد مخدر به پزشک خود اطلاع دهید. لازم است برخی از آزمایش‌های ارزیابی برای معاینه پزشکی انجام شود.

باید مصرف آسپرین را قطع کرد، قبل از ورود به اتاق عمل آرایش چهره خود را کاملا پاک کنید، دو هفته قبل از عمل جراحی پلک از دارو هایی مثل آسپیرین، بروفن، ایندومتاسین، پیروکسیکام و مفنامیک اسید استفاده نکنید و چنانچه به هر دلیلی به مسکن نیاز داشتید فقط از استامینوفن ساده استفاده کنید. همچنین بیماران باید قبل از جراحی زیبایی پلک حداقل 2 هفته از مصرف الکل و 48 ساعت از کشیدن سیگار خودداری کنند .

 

عمل جراحی زیبایی پلک

انواع عمل پلک

انواع-عمل-پلک

جراحی پلک شامل دو دسته است:

  • دسته اول جراحی پلک بالا چشم

هدف از عمل پلک بالا درمان افتادگی پلک ، پف چشم و برداشتن پوست اضافی پلک است. جراحی پلک بالا با لیرز اینگونه انجام می شود که برش جراحی پلک بالا روی رشد خط مژه یا چین های طبیعی پلک ایجاد می شود.

جراح پلک پس از ایجاد برش و تخلیه کیسه های چربی، برش ها را بخیه می زند و در بعضی از عمل ها جراحی پلک بالا بدون بخیه انجام می شود.

  • دسته دوم جراحی پلک پایین

هدف از جراحی پلک پایین، رفع پف پلک پایین با ایجاد برشی توسط جراح پلک، در داخل پلک پایین یا روی خط مژه پلک پایین است و جراح پلک، پوست و کیسه های اضافی را برمی دارد. با برداشتن چربی، پوست پلک صاف می شود و چشم ها را جوان تر نشان می دهد.

اگر جراحی پلک پایین توسط جراح مجرب انجام نشود ممکن است مشکلاتی مانند گردی چشم، برگشت پلک پایین، سفید شدن زیر چشم و … را در بیمار ایجاد کند.

در هر دو جراحی پلک بالا و پایین، جای زخم یا بخیه ای باقی نمی ماند، زیرا توسط چین های طبیعی پوشانده شده است. همچنین جراحی پلک بالا و پایین را می توان به طور همزمان انجام داد، فقط مدت زمان جراحی بیشتر است.

 

بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین

جراحی بالا بردن پلک عمل نسبتاً ساده‌ای است که چهره را سال‌ها جوان‌تر می‌کند. جراحی پلک بالایی برای بیمارانی مفید است که افتادگی پلک‌ های بالایی‌شان به قدری است که میدان دیدشان را مسدود می‌کند.

حال آن که بالا بردن پلک پایین با هدف اصلاح افتادگی یا رفع پف زیر چشم انجام می‌شود. چربی و بافت اضافی در جراحی پلک برداشته می‌شود تا بیمار چهره‌ای جوان‌تر، شاداب‌تر و جذاب‌تر بیابد. جراحی پلک بالا و پایین برخی بیماران تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، البته بیمار را می‌توان در صورت تمایل شخص وی بیهوش کرد.

 

جراحی افتادگی پلک بالا

بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک یکی از روش های جوان سازی صورت می باشد که تغییر چشمگیری را در چهره به ظاهر خسته و با افتادگی پلک چشم ایجاد می‌کند. همچنین بیماران باید توجه داشته باشند که جراحی پلک خطوط پنجه کلاغی (چروک های ناشی از اخم و خنده) را از بین نمی برد، فقط برخی از چین و چروک های خفیف اطراف چشم از بین می روند.

جراحی پلک بالا معمولاً از طریق تخلیه یا توزیع مجدد بافت چربی و برداشتن پوست و عضله اضافی انجام می‌شود تا پلک بالا انحناء بهتری پیدا کند و خوش فرم‌تر شود. جراح برشی را در چین پلک بالا ایجاد می‌کند و مقدار مشخصی از پوست اضافی را با دقت بر می‌دارد. در بعضی موارد یک باریکه کوچک از عضله نیز برداشته می‌شود.

جراح برای این که به بافت چربی دسترسی پیدا کند، برش کوچکی را در سپتوم چشم ایجاد می‌کند و چربی را به نحو مناسب توزیع می‌کند یا مقداری از آن را برمی‌دارد تا پف چشم کمتر شود. جراح در انتها برش‌ها را با بخیه‌های جذبی یا غیرقابل جذب می‌بندد، پماد روان کننده روی پلک می‌زند و موضع را با نوارهای کوچک می‌بندد.برش درست روی چین طبیعی پلک داده می شود.

احتمال اینکه بعد از جراحی زیبایی پلک چشم, جای برش روی پلک ها بماند فوق العاده کم است. بعد از برداشتن از پوست و نسج زیر پوستی در صورت لزوم کیسه های چربی نیز برداشته شده و محل برش با نخ بسیار نازک دوخته می شود. بسیاری از بیماران همزمان با جراحی پلک چشم درمان‌های دیگری مانند بالا بردن ابرو و یا تزریق ژل را نیز انجام می‌دهند تا پلک‌ها دیگر افتاده به نظر نرسد و خطوط ناخوشایند صورت از بین برود.

جراحی افتادگی پلک پایین

پلک بالا در اصل به منظور برداشتن پوست افتاده جراحی می‌شود، حال آن که جراحی پلک پایین با هدف برداشتن چربی انباشته‌ای انجام می‌شود که بیشتر زیر چشم قابل مشاهده است. تخلیه این چربی‌ها و برطرف کردن مشکل افتادگی پوست سطحی صاف و هموار، محکم و جوان‌تر را در بالای گونه ایجاد می‌کند. به علاوه پزشک در جراحی پلک پایین این امکان را می‌یابد تا چربی یا ژل را نیز در بخش‌های فرورفته و گودی زیر چشم تزریق کند تا به پوست ظاهری برجسته و سالم ببخشد و حالت خستگی پیشین را از بین ببرد.

 

مزیت این نوع جراحی زیبایی پلک چشم آن است که روی پوست هیچ برشی وجود ندارد و ضمنا بهبودی و ترمیم آن نیز سریع تر است. پوست روی پلک پایین، به ویژه به سمت مرکز چشم بسیار نازک است. یک لایه عضلانی زیر پوست پلک قرار دارد که یک غشاء بافتی نازک، به نام سپتوم اربیت آن را از بافت چربی جدا می‌کند.

یکی از پیامد های طبیعی گذر عمر ضعیف شدن لایه‌های عضلانی و سپتوم چشم است، بافت چربی چشم در واکنش به ضعیف شدن بافت‌ها جابجا می‌شود و در نتیجه زیر چشم پف می‌کند. اگر میزان پف پلک پایین و بیرون زدگی چربی های آن زیاد باشد محل برش کاملا زیر خط مژه ها خواهد بود تا جای اسکار آن مشخص نباشد. در این صورت علاوه بر خارج کردن چربی های اضافه می توان پوست اضافی پلک را نیز چید.

اگر میزان بیرون زدگی چربی ها خیلی زیاد نباشد و پوست پلک نیز در حد معمول باشد می توان چربی ها را از طریق برشی واقع در سطح داخلی پلک خارج کرد.بعد از جراحی زیبایی پلک چشم ممکن است اطراف چشم قدری متورم و کبود شود. محل برش جراحی پلک به تدریج کم رنگ می شود و ممکن است تا یک سال به طول بینجامد تا محل برش به طور کامل برطرف شود. دو روش جراحی داخلی و خارجی پلک پایین برای تخلیه کردن یا توزیع مجدد چربی زیر چشم وجود دارد. که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

انواع جراحی افتادگی پلک پایین

بلفاروپلاستی پلک پایین به روش خارجی

چنانچه جراحی پلک پایین از بیرون انجام شود، برش‌ جراحی زیر مژه‌های پلک پایین ایجاد می‌شود تا جای زخم حتی‌الامکان دیده نشود. جراح برش را ایجاد می‌کند تا عضله دیده شود. سپس برش کوچک دیگری را در لایه عضلانی ایجاد می‌کند و پوست و عضله را از سپتوم چشم جدا می‌کند.

سپس جراح سپتوم چشم را با احتیاط باز می‌کند تا سه لایه چربی پلک پایین مشخص شود. جراح چربی‌ها را برمی‌دارد یا جابجا می‌کند تا پف زیر چشم کمتر شود. در نهایت نیز پوست اضافی و در صورت لزوم مقدار کمی از عضله را از سمت خارجی پلک برمی‌دارد تا پف و تیرگی زیر چشم از بین برود. در پایان نیز برش‌ها را با بخیه جذبی یا غیرقابل جذب می‌بندد.

بلفاروپلاستی پلک پایین به روش داخلی

جراح برای انجام جراحی پلک از راه ملتحمه، برشی را روی لایه پوشش دهنده پلک پایین ایجاد می‌کند. جراح پلک پایین را با احتیاط می‌کشد و از چشم دور می‌کند، سپس برش کوچکی را در ملتحمه ایجاد می‌کند تا سه لایه چربی چشم مشخص شود. سپس لایه‌های چربی را یک به یک برمی‌دارد تا پف زیر چشم از بین برود. جراح برش را در صورت لزوم بخیه می‌زند، البته بخیه زدن همواره ضروری نیست.

تکنیک عمل بلفاروپلاستی (جراحی زیبایی پلک)

عمل بلفاروپلاستی یا جراحی زیبایی پلک با 3 روش بی حسی موضعی، نیمه بیهوشی و بیهوشی کامل قابل انجام است.

بی حسی موضعی

ماده بی حس کننده لیدوکایین فقط در محل عمل که در اینجا اطراف پلک  است، تزریق می شود. بدیهی است که با این کار، پلک بی حس می شود و بیمار در حین جراحی زیبایی پلک دردی را متوجه نخواهد بود، اما داروی تزریقی در جراحی زیبایی فقط درد را از بین برده است.

روش نیمه بیهوشی

اطراف پلک توسط جراح بی حس می شود، متخصص بیهوشی نیز از طریق رگ، داروهای ضددرد و ضد اضطراب را به بیمار تزریق می کند. این داروها بیمار را به خواب عمیق می برند.

بیهوشی کامل

 بیمار کاملا بیهوش است.پلک های فوقانی و تحتانی را می توان به طور مجزا یا همزمان مورد عمل جراحی زیبایی قرار داد.

 

با توجه به تکنیک هایی که فرد برای عمل پلک انتخاب کرده:

  • برای پلک بالا: ابتدا برش هایی را با در شکاف طبیعی پلک بالایی ایجاد کرده ،
  • برای پلک پایین: برش هایی را داخل پلک یا زیر خط مژه ایجاد کرده.
  • برداشتن چربی و پوست اضافه از پلک های بالا و پایین؛ در این مرحله باعث کوتاه تر شدن طول پلک و رفع پف پلک می شود.
  • در آخرین مرحله زدن بخیه برای بستن برش

 

مزایا جراحی پلک 

جراحی پلک مزایای بسیاری دارد که شاخص‌ترین آن بهبود ظاهر کلی چشم‌ها و بهبود علت پف زیر چشم است. در جراحی پلک می‌توان پوست اضافی پوشاننده چین طبیعی پلک بالایی را برداشت و حالت پف‌آلودی را که باعث می‌شود چشم خسته به نظر برسد، اصلاح نمود.

در جراحی پلک پایین می‌توان پوست اضافی را برداشت و چروک و خطوط را اصلاح نمود. پف و کیسه‌های زیر چشم و همچنین افتادگی‌ای را که باعث آشکار شدن سفیدی زیر عنبیه می‌شود نیز می‌توان در این عمل از بین برد.
دیگر مزیت جراحی زیبایی پلک بخشیدن جذابیت بیشتر به چهره و افزایش اعتماد به نفس فرد است. جراحی پلک غالباً با هدف اصلاح نقص‌های آشکاری انجام می‌شود که باعث ناخشنودی و ناراحتی بیمار می‌شود.

جراحی پلک مزایای عملکردی گوناگونی دارد که بهبود قدرت بینایی فرد را به دنبال دارد. برداشتن پوست اضافی زیبایی بیشتری را به ارمغان می‌آورد، اما این تنها مزیت بلافاروپلاستی نیست، چون قدرت دید پیرامونی مسدود شده به علت افتادگی پلک‌ نیز به حالت طبیعی برمی‌گردد.

بسیاری از عمل‌هایی که صرفاً جنبه زیبایی دارد، به دلیل ماهیت انتخابی‌شان تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد. اما از آنجایی که جراحی پلک با هدف بازیابی قدرت دید نیز انجام می‌شود، صندوق‌های بیمه معمولاً بسیاری از موارد جراحی پلک را به عنوان یک عمل غیرانتخابی تحت پوشش قرار می‌دهند. آزمون میدان بینایی برای تعیین دامنه بینایی و این که پوست اضافی تا چه حد دید پیرامونی را محدود ساخته است، انجام می‌شود.

 

مزایای عمل جراحی پلک بدون بیهوشی

از مهمترین مزیت هایی که عمل جراحی پلک بدون بیهوشی دارد:

  1. با انتخاب این روش در حین عمل داروی بی حسی تزریق و مصرف نمی کنید در نتیجه بعد از عمل عوارض مثل سرگیجه، تهوع،سردرد ندارید.
  2. دوره بهبودیسریع تر
  3. این عمل همانند روش های دیگر باعث برداشتن چربی و پوست اضافه می شود و علاوه بر جنبه زیبایی، به سلامت و بینایی شما نیز بهبود می بخشد.

کاربردهای عمل جراحی پلک

دلایل اصلی استفاده از عمل افتادگی پلک (بلفاروپلاستی) به شرح زیر هستند:

رفع افتادگی پلک: داشتن پوستی اضاف بر روی پلک بالا می تواند باعث ایجاد پف در ناحیه بالای چشم و حالت چشم بادامی شود، این مسئله می تواند ظاهر خسته و ناراحت برای فرد ایجاد کند. در حالت های شدید، پف بالای چشم می تواند حتی دید فرد را نیز دچار مشکل نماید. درمان افتادگی پلک باعث بهبود ظاهر فرد خواهد شد.

رفع پف زیر چشم: با افزایش سن، اغلب پف در ناحیه زیر چشم ها ایجاد می شود. پف چشم معمولاً به خاطر کشیدگی بیش از حد لایه های پلک پایین ایجاد می شود و مشکلی است که امکان درمان پف زیر چشم به سادگی با استفاده از جراحی پلک چشم وجود دارد.

رفع افتادگی پوست و چین و چروک زیر چشم: سست شدن پوست و بافت زیر چشم ها می تواند باعث ایجاد یک ظاهر مسن برای فرد شود و عمل جراحی زیبایی پلک می تواند برای هموار کردن این چین و چروک دور چشم و افتادگی ایجاد شده مفید باشد.

رفع مشکل چشم های سنگین و پژمرده:  هنگامی که افراد از روش لیفت پلک برای رفع و درمان افتادگی پلک استفاده می کنند، به دنبال حفظ ظاهر و زیبایی خود هستند .پلک ها ممکن است حجم زیادی از چربی را به خود جذب کنند و به این ترتیب همیشه ظاهر خسته ای داشته باشند. به هر حال امکان خارج کردن این چربی با استفاده از عمل افتادگی پلک ها وجود دارد و به این ترتیب فرد ظاهر بهتر و شاداب تری پیدا می کند و باعث خوش فرم شدن و درشت شدن چشم در صورت می گردد. روش جراحی پلک (بلفاروپلاستی) ساده، ایمن، و موثر است و می تواند نتایج مناسب در رفع تیرگی دور چشم  با عوارض جانبی بسیار نادر برای فرد به همراه داشته باشد.

جای زخم پس از جراحی پلک

اگرچه جراحان معمولاً برش‌ها را در چین‌های پلک‌ها ایجاد می‌کنند تا هیچ جای زخمی باقی نماند، اما امکان دارد گاهی اثر زخم به جا بماند که مانند اکثر عوارض پس از عمل جراحی پلک می‌توان آن را با جراحی ترمیمی دیگری برطرف نمود. از بیماران خواسته می‌شود حدود 6 هفته از مالیدن ناحیه اطراف چشم خودداری کنند تا دچار عوارض جراحی پلک نشده و بافت جدید حساس آسیب نبیند.

محل برش‌ها بلافاصله پس از جراحی قرمز و تحریک شده به نظر می‌رسد و گاهی برآمدگی کوچکی نیز وجود دارد. جای زخم ناشی از جراحی پلک به مروز زمان صاف، کم‌رنگ و نامحسوس می‌شود. اطراف چشم‌ها در طول دوران بهبود پس از جراحی پلک ورم می‌کند و تغییر رنگ می‌دهد، البته این علائم به تدریج محو می‌شود. اگرچه شدت کبودی و تورم در هر بیمار با دیگری متفاوت است، اما این علائم ظرف یک یا دو هفته برطرف می‌شود.

اکثر بیماران پس از سپری شدن دوران بهبود از نتایج جراحی رضایت دارند، چرا که چروک‌ها و پف پلک کاهش می‌یابد یا از بین می‌رود. چشم‌هایی که تا چند هفته پیش خسته و پیر به نظر می‌رسیدند، دیگر بار با رفع پف زیر چشم درخشان و هوشیار در میان صورت می‌درخشند.

نتایج این عمل معمولاً سال‌ها دوام دارد و در بعضی موارد حتی دائمی است و شخص تا پایان عمر چشمانی جوان و جذاب دارد.  شایان ذکر است که اگرچه چربی در جراحی پلک برای همیشه تخلیه می‌شود، اما به موازات افزایش سن، پوست بار دیگر شل و چروک صورت خورده می‌شود.

چه کسانی نمی توانند جراحی افتادگی پلک داشته باشند؟

در صورت ابتلا به مشکل شبکیه جدا شده یا بیماری آب سیاه، قبل از انجام عمل جراحی افتادگی پلک، با متخصص چشم خود صحبت نمایید. ابتلا به مشکلات تیروئید همچون کم‌کاری تیروئید و بیماری گریوز، خشکی چشم‌ها یا نداشتن اشک به میزان کافی، فشارخون بالا و نیز بیماری‌های قلبی و عروقی، همگی می‌تواند ریسک عمل جراحی افتادگی پلک را افزایش دهند.

زمان کشیدن بخیه‌ها کی هست؟

جراحی-پلک-بالادر بعضي موارد جراح از نخ هاي جذبي استفاده مي كند و نياز به كشيدن بخيه نمي باشد ولي در اكثر موارد جراح ترجيح مي دهد كه براي كاهش اسكار احتمالي ناشي از عمل از بخيه هاي غير جذبي استفاده كند كه در اينصورت  ٥ الي ٧ روز بعد بخيه ها بايد كشيده شوند . در مواردي كه جراحي پلك پايين از داخل چشم انجام مي شود نياز به كشيدن بخيه نيست .

آیا جراحی پلک خطوط دور چشم را از بین می‌برد؟

جراحی پلک, چین و چروک‌های افقی ریزی را که گوشه چشم بوجود آمده و به خطوط پنجه کلاغی معروف است، خطوط دور چشم در نتیجه حرکت مکرر عضلات، هنگام لبخند زدن، خندیدن یا اخم کردن ایجاد می‌شود را از بین نمی‌برد.  بسیاری از بیماران بلفاروپلاستی ترجیح می‌دهند که جراحی پلک را هم‌زمان با تزریق بوتاکس انجام دهند تا هم چین و چروک‌های دور چشم از بین برود و هم افتادگی پلک درمان شود.

چه مدت پس از جراحی پلک می‌توان ورزش کرد؟

بعد از گذشت سه هفته می‌توانید فعالیت‌های روزمره و ورزشی خود را دوباره شروع کرد. شاید چند روز پس از عمل پلک احساس کنید مشکلی برای ورزش کردن وجود ندارد، اما بهتر است تا یک هفته پس از عمل فعالیت بدنی نداشته باشید. پس از گذشت دو هفته می‌توانید، ورزش‌های سبک را شروع کنید، اما بلند کردن اشیاء سنگین و ورزش‌های ایروبیک طولانی مدت همچنان ممنوع است.

چه عمل‌های دیگری را می‌توان هم‌زمان با جراحی پلک بالا انجام داد؟

بلفاروپلاستی پلک پایین، لیفت ابرو، لیفت صورت، لیفت گردن، لیفت بخش میانی صورت، لیپوساکشن گردن و ترمیم و جوانسازی پوست جراحی‌های زیبایی دیگری هستند که معمولاً هم‌زمان با جراحی پلک بالا انجام می‌شود.

آیا عمل بلفاروپلاستی قابل بازگشت است؟

بسیار دیده می شود که این سوال از کلینیک ها پرسیده می شود که  ایا عمل پلک برگشت دارد؟ با افزایش سن پوست شل می شود و با هیچ روشی نمیشود جلوی افتادگی پوست که در اثر پیری است را گرفت به همین علت افتادگی پوست چشم هم بعد از عمل بلفاروپلاستی قابل برگشت می باشد ولی چون این عمل در سنین بالا انجام می شود و پوست در این سن تا حدی روند پیری خود را طی کرده است و جهت دیگر چون روند پیری پوست بسیار کند پیش می رود به همین خاط سالها طول می کشد تا چشم به حالت اولیه خود برگردد .

آیا هزینه بلفاروپلاستی توسط بیمه پرداخت می‌شود؟

اگر که بلفاروپلاستی با هدف جوانسازی و زیبایی انجام گردد مانند دیگر عمل های زیبایی بیمه ای به آن تعلق نخواهد گرفت. اما در بعضی از اوقات افتادگی پلک به قدری است که در بینایی فرد مشکل ایجاد می شود و مانع انجام کارهای روزه مره فرد می گردد. در چنین شرایطی فرد به هدف درمانی عمل بلفاروپلاستی را انجام می دهد و در این حالت که پوست افتادگی سنگینی دارد و خط دید را مختل نموده بیمه به انجام بلفاروپلاستی تعلق می گیرد و جراحی پلک با بیمه انجام می شود.

در صورتی که دکتر پس از انجام آزمایشها و عکسبرداری تایید نماید که عمل پلک تحت پوشش بیمه می باشد اشخاصی دارای بیمه تکمیلی هستند می توانند  جراحی افتادگی پلک با بیمه تکمیلی خود انجام دهند.

علائم و نشانه های افتادگی پلک چیست؟

یکی از شاخص ترین علائم افتادگی پلک، پایین تر بودن پلک های چشم است. که با افزایش سن به مراتب بیشتر می شود و علاوه بر مشکلات زیبایی ممکن است بینایی را برای افراد مسن دچار اشکال کند. خیلی از افراد برای آنکه بتوانند دید خوبی داشته باشند پیشانی خود را بالا می کشند که البته این عارضه برای افراد متفاوت است.

آیا عمل بلفاروپلاستی درد دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم شما هر روشی که برای عمل بلفاروپلاستی انتخاب کرده باشید به علت تزریق بی حسی در ناحیه عمل هیچ دردی را احساس نمی کند اما بعد از عمل در ناحیه برش خورده امکان درد هست که با مشورت پزشک و مصرف مسکن رفع می شود.

دوره نقاهت بلفاروپلاستی با بی‌حسی چقدر است؟

دوره نقاهت عمل بلفاروپلاستی بسته به نوع جراحی (پلک بالا، پلک پایین یا هر دو) و رعایت دستورالعمل های پزشکی بعد عمل متفاوت است اما معمولا تا یک هفته طول میکشد.

برخی افراد درکنار تورم و کبودی ممکن است دچار خشکی ، تاری و کم بینی چشم شوند که این عوارض به صورت موقت است. بعد از 7 روز که بخیه نازک برداشته می شود انتظار بهبود می رود و با از بین رفتن کبودی می توان نتیجه عمل را نیز مشاهده کرد.

عمل پلک افتاده چقدر موثر است؟

بر این اساس که بدن و واکنش های بیولوژیکی هر فردی با دیگری متفاوت است، نمی توان به صورت دقیق گفت که برای هر شخص چه نتیجه ای را به همراه دارد یا عمل دقیقا در چه زمانی اثرگذاری می کند زیرا ممکن است چند ماه بعد از عمل افتادگی پلک رفع شود. پس انتظار می رود توقع افراد از این عمل واقع بینانه باشد.

بهبودی

عمل جراحی افتادگی پلک معمولاً برای سال‌ها دوام و ماندگاری دارد. تأثیرات مثبت این روش برایردرمان پف زیر چشم دائمی است. بیماران معمولاً با گذشت ۱ تا ۲ هفته پس از عمل جراحی  می‌توانند به محل کار خود برگردند. پس از جراحی درمان پف زیر چشم مقداری کبودی و ورم در اطراف چشم بیمار دیده می شود که این کبودی و ورم ایجادشده به‌طور تقریبی ۱ تا ۲ هفته ماندگاری دارد. که می توان آن را از طریق کمپرس یخ کنترل کرد. بهتر است بیمار سر خود را بالا بگیرد و به میزان کافی استراحت کند.امکان دارد بعد از عمل جراحی زیبایی پلک,فرد دچار خشکی چشم شود که برای برطرف کردن آن می توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده می شود. اکثر بیماران از نتایج عمل جراحی افتادگی پلک چشم راضی هستند, سعی می‌کنند تغییرات ایجادشده را با استفاده از سایر عمل‌های جراحی زیبایی همچون لیفت ابرو یا لیفت صورت کامل نمایند.

مراقبتهای بعد از عمل افتادگی پلک

بعد از عمل جراحی زیبایی پلک برروی چشمان شما پانسمانی نخواهیم گذاشت و چشمان تان باز خواهد بود پس بیماران بعد از جراحی زیبایی پلک به هیچ وجه نباید چشم خود را لمس کنند.

معمولا پماد آنتی بیوتیک چشمی جهت مالیدن روی بخیه ها برای شما تجویز می شود.بعد از جراحی زیبایی پلک به مدت 3 روز قطره اشک مصنوعی استفاده کنید.جهت شستشوی چشم ها در 2 روز اول پس از جراحی پلک از سرم فیزیولوژیک استفاده کنید. اما بعد از 2 روز میتوانید از آب جوشیده سرد شده نیز استفاده کنید.

آنتی بیوتیک تجویزی را به مدت پنج تا هفت روز بسته به نظر پزشک مرتبا مصرف کنید.تا 48 ساعت بعد از جراحی زیبایی پلک از کمپرس سرد استفاده کنید. در هر مراجعه داروهای مصرفی بخصوص قطره ها را با خود بیاورید و نام آنها را بخاطر بسپارید زیرا ممکن است به علت مشابهت ظاهری برخی قطره های چشمی و نداشتن دید کافی داروها را جابجا مصرف نمایید .

از بکار بردن مواد ارایشی مثل سرمه , ریمل , مژه مصنوعی , لنزهای رنگی , مواد روغنی در اطراف چشم جدا خوداری نمائید. بعد از عمل جراحی افتادگی پلک اغلب نیاز به بستری شدن وجود ندارد

.بعد از عمل کمتر دراز بکشید و هنگام دراز کشیدن نیز بهتر است زیر سر شما کمی بلند تر باشد تا شیب بدن تان بیشتر شود. این کار باعث می شود کبودی و تورم شما به حداقل برسد.

اگر در عرض یکی دوروز بعد از عمل زیبایی پلک دچار چشم درد یا افت بینایی شدید به سرعت با پزشک جراح خودتان تماس بگیرید.قبل از مراجعه به بیمارستان استحمام كامل انجام دهید و از به كار بردن هرگونه زیور آلات خودداری كنید.

بهتر است به مدت 2 هفته از ورزش خودداری کنید. جراح پلک به بیماران توصیه می کند برای مدتی از عینک آفتابی استفاده کنند. هنگام خواب، بیمار باید سر خود را بالاتر از بدن خود قرار دهد.

بیماران باید برای مدتی از استعمال دخانیات و نوشیدن الکل خودداری کنند زیرا این عوامل دوره نقاهت را طولانی می کند. پس از جراحی زیبایی پلک، پدهایی روی پلک گذاشته می شود که بیماران باید هر 24 ساعت یکبار آن را تعویض کنند.

مطالعه, تماشای تلویزیون و فعالیتهای عادی زندگی که توام با فعالیت شدید جسمانی نباشد و نحوه صحیح قرار گرفتن سر , رعایت شود. در جراحی افتادگی پلک اغلب تا مدتی چشم اندکی باز می ماند که بایستی شبها با مصرف پماد چشمی مانع خشک شدن چشم شد. معمولا پس از چند ماه چشم با شرایط فوق سازگار شده و نیازی به مصرف پماد نیست.

 

عوارض جراحی پلک 

عوارض جراحی پلک بالا

انتخاب جراح پلک تاثیر زیادی در روند و نتیجه جراحی پلک دارد، چشم ها حساس ترین قسمت صورت هستند، بنابراین اگر جراحی زیبایی پلک توسط جراح متخصص و مجرب پلک انجام شود، علاوه بر عدم عارضه، رضایت بخش است در غیر این صورت ممکن است مشکلات جبران ناپذیری برای بیمار ایجاد کند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • عفونت پلک
  • دوبینی
  • کاهش بینایی
  • بی‌حس
  • درد شدید
  • عدم تقارن پلک ها

ایجاد لکه‌های سر سفید کوچک پس از کشیدن بخیه‌ها که امکان برطرف کردن آن‌ها با یک سوزن بسیار ریز وجود دارد. کبودی و تورم خفیف بعد از جراحی پلک طبیعی است و به مرور زمان از بین می رود. شدت تورم و کبودی بعد از جراحی بلفاروپلاستی به وضعیت و پوست بیمار بستگی دارد.

بهترین دکتر بلفاروپلاستی در تهران

 شاید برای خیلی ها سوال باشد که چطور میتوان برترین دکتر افتادگی پلک را پیدا کرد؟آیا پارامتری برای تشخیص مهارت یک جراح بلفاروپلاستی وجود دارد؟بهترین جراح پلک در تهران باید دارای چه تحصیلاتی و تخصصی باشد؟چرا پیدا کردن دکتر خوب برای جراحی پلک اهمیت زیادی دارد؟ به همه سوال هایی که درباره جراحی بلفاروپلاستی در إهن شما است در این مقاله پاسخ داده ایم با ما همراه باشید:

همچنین در پاسخ به سوالات درون مقاله ویدئو هایی از دکتر سالومه سالاریان  ، فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی آورده شده است و همچنین نمونه کارهای خانم دکتر در این مقاله گذاشته شده است می توانید مشاهده کنید. در صورتی که به پاسخ های خود نرسیدید  می توانید با شماره های کلینیک تماس حاصل نمایید و از مشاورین متخصص ما بهره ببرید .

مشاوره

متقاضی پس از اتخاذ تصمیم قطعی در وهله نخست باید با جراح تماس بگیرد و درخواست وقت مشاوره کند. جراح در طول جلسه مشاوره به بیمار کمک می‌کند تا انتظاری واقع‌بینانه از نتیجه عمل به دست بیاورد و از هزینه عمل زیبایی پلک نیز مطلع شود. جراح شیوه عمل را کاملاً توضیح می‌دهد تا کوچک‌ترین سوال و ابهامی برای بیمار باقی نماند.

هزینه جراحی افتادگی پلک

عامل مهم در تعيين هزینه عمل افتادگی پلک بررسي نياز بيمار به بيهوشي عمومي و يا انجام جراحي تحت بيحسي موضعي است زيرا انجام جراحي بلفاروپلاستي تحت بيهوشي عمومي نياز به پرداخت هزينه بيشتر جهت اتاق عمل و داروهاي بيهوشي و حق الزحمه دكتر متخصص بيهوشي توسط بيمار مي باشد.

 معمولا در فيس ليفت سنتر جراحي پلك بالا در صورت همكاري بيمار تحت بيحسي موضعي انجام مي گيرد و بيمار هزينه ارزان تري جهت جراحي پلك پرداخت مي كند. جراحي پلك پايين نيز بخصوص وقتي از طريق داخل چشم انجام شود با بيحسي موضعي و هزينه كمتر قابل انجام خواهد بود.

از طرف ديگر هزینه جراحی افتادگی پلک بستگي به وسعت جراحي نيز دارد مثلا در موارديكه بيمار نياز به جراحي ٤ پلك بالا و پايين دارد هزينه جراحي بالاتر از زماني است كه بيمار نياز به جراحي پلك بالا و يا پلك پايين به تنهايي دارد . عامل ديگر كه در تعيين هزينه جراحي پلك تاثيرگزار هست نياز به جراحي هاي تكميلي و همزمان با جراحي پلك است كه انتخاب اين مورد كاملا با نظر و رضايت بيمار انجام خواهد شد ، مثلا در موارديكه جراح مي تواند جراحي پلك پايين را همزمان با ليفت مياني صورت براي برطرف كردن چين خنده ( نازولبيال ) براي بيمار انجام دهد و يا ليفت ابرو را همزمان با جراحي پلك بالا انجام دهد مسلما در اين موارد هزينه جراحي تكميلي نيز به هزينه جراحي پلك اضافه خواهد شد.

سخن پایانی 

ما در این مقاله با جراحی پلک بالا و مراقبت های قبل و بعد آن آشنا شده ایم. البته روش های دیگر نیز برای رفع افتادگی پلک نیز وجود دارد. از جمله این روش های میتوان به درمان افتادگی پلک با نخ اشاره کرد.

 

سوالات متداول در رابطه با جراحی افتادگی پلک

جراحی افتادگی پلک چه مشکلاتی را درمان می کند؟

رفع افتادگی پلک، رفع پف زیر چشم، رفع افتادگی پوست و چین و چروک زیر چشم، رفع مشکل چشم های سنگین و پژمرده

سن مناسب عمل افتادگی پلک چه سنی است؟

معمولا افتادگی پلک از سنین 45 – 50 اتفاق می افتد ولی در کل می توان از 35 سالگی به بعد انجام داد.

از بلفارو پلاستی می توان به عنوان عمل زیبایی هم استفاده کرد؟

بعضی ها برای حالت دادن چشم هایشان از این روش استفاده می کنند اما امکان دارد باعث باز ماندن پلک در هنگام خواب و همینطور باعث آبریزش دائمی چشم شود.

 

 

کلینیک زیبایی دکتر سالومه سالاریان آماده ارائه کلیه خدمات مشاوره قبل از جراحی زیبایی پلک و انجام انواع جراحی های زیبایی پلک با جدیدترین روش های روز دنیا.عکس های قبل و بعد از جراحی زیبایی پلک دکتر سالومه سالاریان

 

4.5/5 - (2 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط