چرا بعد از بوتاکس نباید خوابید؟

فهرست مطالب

چرا بعد از بوتاکس نباید خوابید

یکی از سوالاتی که به ذهن هر شخصی بعد از تزریق بوتاکس می آید که آیا خوابیدن بعد از بوتاکس مشکلی ندارد؟ یا آیا نشسته خوابیدن بعد از بوتاکس در نتیجه نهایی تاثیرگذار است؟ ما در این مقاله به این مورد پرداخته ایم.

بوتاکس یکی از روش های مؤثر برای کاهش خطوط ریز و چین و چروک هایی است که با افزایش سن در صورت ظاهر می شوند. حتی انجام روال پوستی نمی تواند با افزایش سن چروک های صورت را از بین ببرند. به همین علت تزریق بوتاکس راهی آسان برای جوان تر شدن صورت می باشد.

نحوه خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس پیشانی و دیگر نقاط صورت یک روش کاملا ساده و بسیار مؤثر است که درعین سادگی ایده بسیار خوبی برای دور ماندن از عوارض ناشی از پخش شدن ناخواسته سم بوتولینوم در صورت و بدن می باشد.

خوابیدن بعد از بوتاکس

خوابیدن بعد از بوتاکس نگرانی اصلی بسیاری از افرادی است که تزریق بوتاکس انجام داده اند. درست است که تزریق بوتاکس وقتی توسط افراد حرفه ای انجام می شود به طور کلی امن و موثر است اما دستورالعمل های خاصی در مورد خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس وجود دارد که انجام دادن آنها به شما اطمینان می دهد که نتیجه خیلی خوبی را خواهید گرفت.

یکی از توصیه های رایج خودداری کردن از خوابیدن حداقل چند ساعت بعد از تزریق بوتاکس است. رعایت کردن این راهنمایی ها باعث می شود مواد بوتاکس در نواحی صورت حرکت نکند و در محل تزریق باقی بماند. نشسته خوابیدن و دوری کردن از فشار بر روی ناحیه تزریق شده افراد می توانند ریسک حرکن بوتاکس به نواحی مجاور را کاهش دهند.

به علاوه دوری کردن از فعالیت های فیزیکی یا ورزش های شدید فورا بعد از تزریق بوتاکس هم توصیه می شود. فعالیت های فیزیکی می تواند گردش خون صورت را افزایش دهد و منجر به نوروتوکسین (neurotoxin) یا همان زهر فلج کننده عصبی می شود و بر روی مناطقی که نمی خواهیم هم تاثیر می گذارد. بنابراین توصیه می شود از ورزش هایی شدید که ضربان قلب و فشار خون را بالا می برد به مدت حداقل 24 ساعت بعد از درمان دوری کنید تا مطمئن شوید که مواد بوتاکس فقط در ناحیه ای که تزریق شده باقی بماند.

علاوه بر ملاحظات فیزیکی، نحوه خوابیدن بعد از بوتاکس هم می تواند نقش مهمی را در ارتقا نتیجه نهایی تزریق ایفا کند. به طور کلی نشسته خوابیدن بعد از بوتاکس بسیار توصیه می شود. توصیه دیگر آن است که اگر نمی توانید نشسته بخوابید تا شب اول تزریق بوتاکس بر روی کمر بخوابید و سعی کنید صورت شما تماسی با بالش نداشته باشد. این مدل خوابیدن به کاهش التهاب و کبود شدن کمک می کند، گردش خون به خوبی انجام می شود و فشار بر روی ناحیه تزریق شده به حداقل می رسد و به بوتاکس اجازه می دهد که به طور موثر در داخل عضله ها نفوذ کند.

علاوه بر این موارد، دوری کردن از مصرف الکل و داروهای خاصی مانند آسپرین و ایبوپروفن که بر روی غلظت خون تاثیر می گذارد آن هم چند روز بعد از تزریق بوتاکس می تواند به کاهش ریسک کبود شدن و خونریزی محل تزریق بوتاکس کمک کند.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

یکی از مهم ترین جنبه های مراقبت بعد از تزریق بوتاکس دوری کردن از لمس کردن یا مالیدن آن قسمتی است که بوتاکس تزریق شده است. بعد از تزریق، بوتاکس احتیاج دارد تا در عضله های مورد نظر قرار بگیرند و نتیجه نهایی دلخواه را ارائه دهند. لمس کردن یا ماساژ دادن ناحیه تزریق بوتاکس می تواند باعث پخش شدن بوتاکس در قسمت هایی که نمی خواهیم شود و تاثیراتی که نمی خواهیم ببینیم را بر دیگر نواحی بدن بگذارد. توصیه می شود از دست زدن به صورت حداقل 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس خودداری کنید و همینطور فعالیت های ورزشی شدید که باعث افزایش گردش خون می شود هم انجام ندهید.

علاوه بر دوری کردن از تماس مستقیم با محل تزریق بوتاکس مهم است تا راهنمایی های خاصی را در رابطه با مراقبت های بعد از بوتاکس را دنبال کنید. این دستورالعمل ها شامل دوری کردن از بعضی داروهای خاص، فعالیت هایی که با بوتاکس مداخله می کند یا افزایش ریسک التهاب و کبود شدن می شود. پزشک شما ممکن است توصیه کند که پک یخ بر روی ناحیه تزریق بوتاکس بگذارید تا تورم و بی قراری شما کاهش یابد.

رطوبت کافی و محافظت در برابر خورشید از ترکیبات اصلی مراقبت های بعد از بوتاکس است. مرطوب ماندن بدن می تواند به ارتقا روند بهبود و کاهش مشکلات احتمالی کمک کند و از طرفی محافظت از پوست صورت در برابر نور خورشید می تواند از پیر شدن زود هنگام جلوگیری کند. مهم است تا از ضد آفتاب هایی با SPF30  یا بالاتر استفاده کنید و وقتی بیرون از خانه هستید کلاه سر کنید تا از پوست شما در برابر اشعه مضر UV محافظت شود.

نحوه خوابیدن بعد از بوتاکس

نحوه صحیح خوابیدن بعد از بوتاکس صورت برای چند شب اول به پشت خوابیدن است تا از توزیع ناهموار بوتاکس ممانعت به عمل آورید. یکی دیگر از نکاتی باید در مورد مراقبت های بعد از تزریق بدانید این است، بعضی از افراد وجود دارد که معتقد هستند دراز کشیدن یا خوابیدن بعد از بوتاکس خط اخم هیچ تاثیری در انتشار سم باکتری بوتولینوم ندارد.

نحوه خوابیدن بعد از بوتاکس
خوابیدن بعد از بوتاکس

 بنابراین توصیه می شود به عنوان یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از عوارض در نظر بگیرید و بدانید که بعد از تزریق بوتاکس تا چند ساعت نباید خوابید.

 به پهلو خوابیدن بعد از بوتاکس با توجه به تشخیص پزشک شما و ویژگی عضلات صورتتان متفاوت است. همچنین طاق باز خوابیدن بعد از بوتاکس، کمترین میزان فشار را به صورت وارد می کند و در عین حال سر را به سمت بالا  مدل خوابیدن بعد از بوتاکس، نباید به پهلو و روی شکم باشد.

چنانچه عادت دارید روی شکم بخوابید پس باید بالش هایی را در اطراف بدن خود قرار دهید تا به مدت 2 شب بعد از تزریق بوتاکس به پهلو غلت نزنید. برای این کار می توانید از بالش های معمولی استفاده کنید.

اگر هر شخصی تزریق خود را در حدود غروب یا شب انجام دهد و خواب آلود هستید توصیه می شود که با استفاده از چند بالش، یک تکیه گاه برای خود ایجاد کنید و شب را به صورت نشسته بخوابید.

تا چند ساعت بعد از بوتاکس نباید خوابید ؟

چند-ساعت-بعد-از-بوتاکس-نباید-خوابید

 به علت افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی، برای نمونه مهاجرت بوتاکس به عضلات دیگر و به دنبال آن فلجی موقت یا آسیب به بافت های مجاور معمولا توصیه می شود که حداقل 4 الی 6 ساعت از خوابیدن بعد از بوتاکس جلوگیری کنید.

دو علت این که نباید بلافاصله بعد از بوتاکس خوابید

1. نوروتوکسین از مکان مورد تزریق جا به جا می شود

نوروتوکسین هایی که به عضلات خاص تزریق میشوند زمان زیادی لازم دارند تا به طور مؤثر در آن عضلات نفوذ کنند. دراز کشیدن بعد از بوتاکس، می تواند باعث پخش سم در عضلات اطراف شو  که می تواند نتایج مورد انتظار شما را تحت تاثیر قرار دهد. همینطور عضلانی که نوروتوکسین های مهاجر را جذب کرده اند، موجب عوارض جانبی شده که می تواند موجب جوش و کبودی گردد.

2. افزایش تورم

زود خوابیدن بعد از بوتاکس صورت می تواند تورم را بدتر کرده و عوارض جانبی دیگر مانند قرمزی و تحریک را باعث شود. در این گونه مواقع تورم ممکن است به حد شدید شود که فرد دیگر نتواند به محل کار خود برود.

راه حل مناسب برای در امان ماندن از خواب آلودگی بعد از بوتاکس

اگر بعد از تزریق بوتاکس دور چشم و دیگر نقاط صورت نگران خستگی یا خواب آلودگی هستید، حتما تلاش کنید که عملیات پوستی خود را صبح زود انجام دهید که تا اوایل بعد از ظهر سم متمرکز  شده باشد و شما نیز در عصر  استراحت راحتی داشته باشید.

4 نکته مهم مراقبت های پس از تزریق بوتاکس
مراقبت های پس از تزریق بوتاکس

4 نکته مهم مراقبت های پس از تزریق بوتاکس

نکته-مهم-مراقبت-های-پس-از-تزریق-بوتاکس

  1. مهمترین طریقه خوابیدن بعد از بوتاکس به پشت است برای جلوگیری از فشار به محل تزریق: تا زمانی که 48 ساعت از تزریق بوتاکس بگذرد، بهترین حالت برای خوابیدن بعد از درمان بوتاکس به پشت است و در نتیجه از هرگونه فشار وارده بعد از تزریق جلوگیری می کند.
  2. از بالش برای جلوگیری از خوابیدن نامناسب استفاده کنید: اگر به شکم می خوابید، می توانید بالش هایی را در اطراف بدن خود قرار دهید تا اطمینان پیدا کنید که حین خواب به پشت می خوابید و غلت نخواهید زد.
  3. برای کاهش چین و چروک روی ملحفه های ابریشمی بخوابید: خوابیدن روی بالشی و ملحفه هایی از جنس ابریشم به جای محلفه ای نخی معمولی پس از درمان بوتاکس بسیار مفید است، زیرا ابریشم واقعی می تواند با کمک ظاهر چین و چروک ها از طریق گنجاندن پروتئین سریسین در پوست، خاصیت ضد پیری داشته باشد.
  4. قبل از خواب دوش آب گرم نگرید: در روزی که بوتاکس تزریق کرده اید قبل از خواب دوش آب گرم نگیرید زیرا دمای بدن شما را افزایش می دهد. زیرا امکان خطر پخش شدن بوتاکس از محل تزریق و از بین رفتن نتیجه نهایی را افزایش می دهد.
امتیاز دهید...
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط