جراحی رینوپلاستی همزمان با آندوسکوپی سینوس برای ‌درمان پولیپ بینی     

فهرست مطالب

افراد بسیاری هستند که دچار عارضه پولیپ بینی هستند، و هنگام مراجعه برای درمان پولیپ بینی خود ترجیح می‌دهند که جراحی رینوپلاستی را هم همزمان با آندوسکوپی سینوس جهت درمان پولیپ بینی خود انجام دهند. حال برای آشنایی بیشتر شما با رینوپلاستی و پولیپ بینی، آن‌ها را در ادامه شرح خواهیم داد.

رینوپلاستی چیست؟

بینی یکی از اجزای صورت است که به چشم می‌آید و اگر بینی زشت و نازیبا باشد در چهره فرد تاثیرگذار است. اما با پیشرفت علم و تکنولوژی روز دنیا می‌توان اشکالات ظاهری بینی را برطرف کرد و همچنین مشکلات تنفسی که از انحراف بینی به وجود آمده را رفع نمود. پس بینی‌های که دچار ناهنجاری بوده و نیاز به اصلاح دارند را میتوان با رینوپلاستی برطرف نمود. در واقع رینوپلاستی به معنای جراحی بینی است. واژه رینو به معنای بینی و کلمه پلاستی به معنی تغییر شکل دادن، زیبا کردن و یا اصلاح کردن است. که این دو واژه در کنار هم معنی تغییر شکل دادن بینی معنی می‌دهد. در این روش جراحی انواع بینی‌های گوشتی و استخوانی و همچنین انحراف بینی و غیره اصلاح می‌شود و فرد پس از عمل با تغییر شکل بینی خود مواجه می‌شود.

در جراحی رینوپلاستی اشکالات انحراف تیغه بینی برطرف می‌شود و فرد به راحتی می‌تواند با این روش مشکلات تنفسی خود را از بین ببرد. در جراحی پلاستیک بینی با دو روش بیهوشی موضعی و بیهوشی عمومی این کار صورت می‌پذیرد. سن مناسب عمل زیبایی بینی و برطرف کردن اشکالات آن برای دختران پایان 16 سالگی و پسرها پایان 18 سالگی است، زیرا در این سن افراد به بلوغ سنی رسیده و قیافه ظاهری برای چنین افرادی بسیار مهم است. اما با توجه به همه گیر شدن این عمل افراد با سن های متفاوت جهت عمل زیبایی بینی مراجعه می‌نمایند.

جراحی آندوسکوپی سینوس:

مبتلایان به سینوس حاد می‌توانند به کمک جراحی آندوسکوپی، سینوس خود را درمان کنند. در گذشته برای درمان سینوس، حفره‌ها را از،طریق جراحی و برش‌های خارجی بر پوست از عفونت خالی می‌کردند که در این روش عمل نیاز به مراقبت‌های بعد از عمل داشت، اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی به کمک آندوسکوپی می‌توان درون سینوس را مشاهده کرد و با جراحی آندوسکوپی سینوس دیگر نیازی به بیهوشی و درد و تورم نیست و خونریزی در این عمل کاهش می‌یابد، زیرا دیگر برش های خارجی جهت تخلیه سینوس وجود ندارد. در ضمن پس از عمل دوره نقاهت کوتاه بوده و بهبودی سریع انجام می‌شود و بیمار می‌تواند بلافاصله به برخی فعالیت‌های روزانه خود بازگردد.

دکتر سالومه سالاریان

جهت مشاوره و تعیین وقت حضوری با ما تماس بگیرید

هدف از جراحی آندوسکوپی سینوس:

✔ بهبود در وضعیت بویایی

✔ برداشتن ترشحات و عفونت‌های درون سینوس

 کاهش سینوزیت مزمن

دریافت مشاوره رایگان

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

 کم کردن بیماری‌های مربوط به سینوزیت

 کاهش دادن ترشحات سینوسی

 

انواع عمل رینوپلاستی:

برای تغییر شکل دادن بینی و جراحی آن دو نوع عمل وجود دارد:

رینوپلاستی باز: در این روش یک شکاف در داخل بافت فیمابین دو سوراخ بینی ایجاد می‌شود و به کمک همین شکاف تغییراتی که باید روی بینی انجام شود را انجام می‌دهند. این روش مناسب برای جراحی بینی‌هایی است که تغییرات در نوک بینی دارند.

رینوپلاستی بسته: از این روش به دلیل اینکه برش هایی کوچک روی بینی ایجاد می‌شود و به مرور زمان از بین می‌رود، بیشتر استفاده می‌شود. در رینوپلاستی بسته برعکس جراحی باز نیاز به برش از بیرون نیست و برش ها از داخل انجام می‌شوند و این بریدگی آشکار و پیدا نیست. در این مدل جراحی زمان کمتری نسبت به جراحی باز دارد.

عوارض رینوپلاستی:

استقبالی که از رینوپلاستی شده است، بیشتر برای زیباتر شدن بینی است تا برطرف کردن مشکلات تنفسی و سینوس ها. در نتیجه باید جراحی بینی را دست یک پزشک خوب سپرد تا از عوارضی که ذکر می‌شود، دور بمانید.

✔ پره وسطی تو کشیده شده بینی: در در حالت عادی و معمولی وقتی از نیمرخ به بینی نگاه می‌کنید، تیغه بینی باید بین پره‌های بینی دیده شود، اما گاهی با برداشتن غضروف وسط، تیغه بینی از نیمرخ درون پره‌ها فرو می‌رود که در این حالت زیبایی بینی از نیمرخ از بین می‌رود.

✔ بینی زینی شکل: اگر قوز استخوانی یا غضروفی بینی را در اثر نابلد بودن جراح، بیش از اندازه برداشته شود این مشکل بوجود می‌آید.

✔ بدشکلی هشت مانند: اگر بافت‌های حمایت کننده بینی را بیش اندازه بردارند که شکاف عمیق غضروف بینی و اسکلت استخوانی را ایجاد کند، بینی از روبرو مانند عدد هشت می‌شود.

✔ فرورفتگی‌های پره‌های بینی: برای جمع کردن نوک بینی غضروف‌های پره‌های بینی را برمی دارند که این کار باعث فرورفتگی‌ پره‌های بینی می‌شود.

✔ باریک شدن بیش از حد نوک بینی: تناسب نوک بینی هماهنگی بین پره‌های بینی و قسمت بالایی و پایینی بینی را انجام می‌دهد، و در صورت به هم خوردن پهنای نوک بینی این تناسب از بین رفته و ممکن است مشکلات تنفسی به همراه داشته باشد.

✔ برداشته شدن پوست پره‌های بینی: اگر پره‌های بینی بیش از حد برداشته شوند که چین بین بینی و صورت از بین رود، این امر موجب نمایان شدن بخیه ها شده و سوراخ های بینی تنگ می‌شوند، که این عمل نیز باعث بروز مشکلات تنفسی خواهد شد.

✔ گشاد شدن مویرگ‌های روی پوست بینی: گشاد شدن مویرگ‌ها در قسمت‌های بالا و پایین بینی.

✔ از دست دادن پوست نوک بینی: از یکی از ناراحت کننده ترین عارضه‌های رینوپلاستی از دست دادن پوست نوک بینی است.

✔ ربالا رفتن بیش از اندازه نوک بینی و بینی خوکی: این مشکل نیز با برداشتن بیش از اندازه پوست قسمت پایینی بینی و بافت‌های غضروفی به وجود می‌آید که نمایی خوکی به بینی می‌دهد.

پولیپ بینی چیست؟

پولیپ بینی به تومورهای غیر سرطانی گفته می‌شود که دردی ندارند و از سینوس‌ها و از غشاء مخاطی بینی بصورت غیرطبیعی رشد می‌کنند، که این عارضه در اثر التهاباتی مانند عفونت‌های حلق و بینی، آسم و یا آلرژی‌ها به وجود آید. اگر این توده ها بزرگ شوند، فرد دچار مشکلات تنفسی می‌شود. از علائم شایع این بیماری خروپف، اختلال در تنفس و آبریزش مداوم بینی است. پولیپ بینی هر دو حفره بینی و یا یکی از حفره های بینی را درگیر می‌کند. اندازه این توده ها با هم متفاوت هستند و گاهی آنقدر بزرگ می‌شوند که از داخل بینی و حلق قابل رویت هستند. بهترین درمان پولیپ بینی، عمل پولیپ بینی می باشد که دکتر سالومه سالاریان یکی از متخصصین عمل بینی بخصوص عمل پلیپ بینی می باشد.

سوالی که ممکن است فکر همه را به خود در گیر کند این است که ، از کجا بفهمیم پولیپ بینی داریم؟ شما عزیزان اگر متوجه شدید تنفس از راه بینی کمی مشکل است، می توانید با یک مراجعه به مکلینیک دکتر سالاریان و گرفتن وقت قبلی، با یک معاینه ساده متوجه شوید که آیا پلیپ بینی دارید یا خیر.

 

پولیپ بینی در کودکان

کودکان نیز ممکن است که پلیپ داشته باشند، شما عزیزان می توانید فرزندان خود دا جهت معاینه نزد دکتر سالاریان بیاورید تا با مشورت با دکتر تصمیم درستی برای برطرف کردن پلیپ بینی کودک خود به کمک دکتر بگیرید.

 

علل پولیپ بینی در بزرگسالان :

آلرژی داشتن به بعضی از داروهای شیمیایی همچون: ایپوبروفن، آسپرین و ناپروکسن

✔ افرادی که آسم دارند

✔ عفونت‌های سینوسی مزمن

✔ آلرژی به قارچ‌هایی که در هوا وجود دارد

✔ عوامل ژنتیکی

✔ عملکرد خاص در سیستم ایمنی بدن

✔ فیبروز کیستیک: یکی از شایع‌ترین اختلالات ژنتیکی است که ریه، روده، کبد و همچنین ترشحات پانکراس سیستم تناسلی غلیظ و چسبنده می‌شود و درضمن میزان نمک موجود در ترشحات غدد عرقی نیز افزایش می‌یابد. برای رفع این مشکل در مردان می‌تواندی از تیتان ژل  استفاده کنید.

✔ واکنش خود ایمنی در عروق متوسط و کوچک

✔ التهاب مخاط بینی

 

علائم پولیپ بینی :

✔ اختلال در حس بویایی

✔ سر درد مزمن

✔ ترشحات بینی

✔  گرفتگی دائمی بینی

 ✔ خرناس کشیدن در هنگام خواب    آبریزش بینی

✔  صدای تو دماغی

✔ جمع شدن خلط در پشت حلق

✔ عفونت های مکرر

✔  عطسه کردن

✔   خر و پف

✔   کاهش حس چشایی

 

عمل رینوپلاستی و آندوسکوپی سینوس برای ‌درمان پولیپ بینی:

در جراحی همزمان به دو طریق بیهوشی موضعی و بیهوشی عمومی عمل می‌شود که با هر دو بیهوشی که به نظر متخصص آن بستگی دارد، می‌توان عمل را انجام داد، البته باید سوابق بیمار توسط پزشک جراح مورد مطالعه قرار بگیرد و بعد اقدام به عمل نمایید. در این روش جراحی ابتدا بینی و حفره‌های سینوس به کمک آندوسکوپی بررسی می‌شوند، و بعد از تشخیص متخصص انسدادهای مخاطی و استخوانی و همچنین پولیپ ها را در حفره‌های سینوسی پاک و عفونت‌ها را برطرف می‌کند.

در این روش که بدون برش انجام می‌شود، پزشک متخصص می‌تواند تمام حفره‌هایی که در گونه‌ها، پیشانی و بین چشم ها قرار دارند را بررسی و از عفونت‌ها پاک کند. حال افرادی که نیاز و علاقمند به تغییرات در بینی خود هستند و دچار پولیپ بینی نیز می‌باشند، می‌توانند هر دو عمل را باهم انجام داده و علاوه بر اینکه پولیپ بینی خود را درمان می‌کنند، با رینوپلاستی، فرم بینی خود را زیبا کرده و یکبار عمل را تجربه کنند.

 

مراقبت های بعد از عمل رینوپلاستی همزمان با آندوسکوپی سینوس:

جهت کاهش خونریزی و تورم سر باید در حالتی بالاتر از بدن باشد. تا حدود یک هفته بعد از عمل تورم وجود دارد و احتمال خونریزی وجود دارد که باید یکسری نکات را را رعایت نمایید:

✔ فین نکردن

✔ خودداری از شنا کردن

✔ منع از فعالیت‌های شدید مانند دویدن حتی بصورت آهسته و ایروبیک

✔ اجتناب از خوردن غذاها و خوردنی هایی که نیاز به جویدن دارند

✔ شستن دهان و مسواک زدن آرام

✔ اجتناب از تغییر حالت شدید چهره مانند خندیدن

✔ پوشیدن لباس‌های راحت که نیاز ندارد از سر پوشیده شوند

✔ استفاده نکردن از عینک به مدت هشت هفته

✔ قرار نگرفتن در مقابل اشعه آفتاب

✔ استفاده از کمپرس سرد جهت کاهش تورم چشم ها

✔ از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

دکتر سالومه سالاریان

جهت مشاوره و تعیین وقت حضوری با ما تماس بگیرید

5/5 - (2 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط