جراحی پروتز دائمی لب

فهرست مطالب

پروتز دائمی لب

در عرض سالیان طولانی مساله شکل و فرم لب تاثیر بسزایی در زیبایی ظاهری فرد گذاشته است. لبهای پر و برجسته نمای زیبایی و جوانی را تداعی می کنند. درحالیکه لب های نازک، بیشتر شکننده و ضعیف بودن و افزایش سن را در فرد نشان می دهند. البته لب های پر و برجسته هم به مرور زمان دچار پروسه پیری خواهند شد. بیماران در جلسات مشاوره برای زیباتر و بزرگ کردن لب به دو دسته تقسیم می شوند. گروهی از افراد خواهان تغییرات و بزرگ کردن لب در محدوده طبیعی می باشند ولی دسته دیگر تمایل به برجسته کردن لب به مقدار زیادتر هستند. گروهی از افراد هم با بلند بودن اندازه پشت لب یعنی فاصله بینی تا لب مشکل دارند.

مساله مهم در جلسه مشاوره برای پروتز لب این است که اگر جراح با بیمار به نقطه مشترک از نظر روش پروتز لب و نتایج حاصل از آن نرسیدند جراح روش انجام پروتز لب به روش تزریق فیلر و یا چربی را مد نظر قرار دهد. روش‌هایی مثل تزریق فیلر لب به بیمار کمک می کند در طی ماه های بعد از تزریق و فرم دهی لب بتواند به تصمیم گیری جهت انجام جراحی پروتز لب و یا انجام پروتز لب به روش تزریق چربی یا ژل برسد. در این راستا بیمار می تواند توقعات خود را با نتایج واقعی جراحی و عوارض احتمالی آن همسو سازد.

از جهت دیگر فرد متقاضی انجام پروتز لب باید در نظر داشته باشد که لب علاوه بر جنبه زیبایی، در عملکرد های حرکتی مثل تکلم، غذا خوردن، جویدن و … هم دخیل می باشد و انجام جراحی های زیبایی لب باید طوری برنامه ریزی شود که تمام این جنبه ها را در بر بگیرد.

 

 

در اینجا روش های جراحی و پروتز دائمی لب را توضیح می دهیم.

 

پروتز هموگرافت دائمی لب

در این روش جراح طبق توافق با بیمار از پروتز های موجود در بازار که به طور آماده و استریل و بسته بندی شده است استفاده می کند. انواع مختلفی از این پروتز ها موجود می باشد که بطور سنتتیک و یا تهیه از بدن سایر افراد فراهم می شود.

احتمال ایجاد عوارض بعد از جراحی لب در موارد استفاده از بافتهای طبیعی بقیه افراد، کمتر از موارد پروتز های مصنوعی ساخته شده گزارش شده است. شرکت های تولید کننده مواد طبیعی از بدن سایر افراد بعد از تهیه آن تحت مراحل مختلف اقدام به استریل کردن این مواد می کنند. در این شرایط احتمال عوارض احتمالی عفونت و واکنش بدن بیمار به پروتز به حداقل می رسد؛ البته به صفر نمی رسد. این روش پروتز لب قابل انجام بطور سرپایی در مطب پزشک تحت بی حسی موضعی می باشد.

 

پروتز اتوگرافت دائمی لب

این روش جدید ترین راهکار برای بزرگ کردن و برجسته کردن لب در بین سایر روشها نیز محسوب می شود. در این روش از بافت طبیعی بدن خود بیمار برای انجام پروتز دائمی لب استفاده می کنیم. لذا واکنش و حساسیت به پروتز در این روش تقریبا به صفر درصد می رسد. با توجه به اینکه انتخاب پروتز لب از بافت های طبیعی بدن خود بیمار می باشد، جذب در طی زمان به حداقل مقدار خود می رسد. در این روش برای تهیه پروتز دائمی لب از بافتهای طبیعی بدن، نیاز به جراحی کمی وسیعتر نسبت به پروتز های آماده در بازار می باشد لذا انجام آن تحت بیهوشی عمومی سطحی (بدون جاگزاری لوله بیهوشی) در طی 45 دقیقه در محیط استریل قابل انجام می باشد.

 

جراحی کوتاه کردن لب بالا

بعضی افراد بطور ژنتیکی با دراز بودن لب بالا متولد می شوند که این علامت در طی زمان و ایجاد پروسه پیری تشدید می یابد. این افراد در زمان استراحت نیز نمایش دندانی ندارند. لذا در این افراد انجام پروتز های پرکننده لب از جنس ژل و یا چربی باعث تشدید نمایش بلند بودن لب بالا را به همراه دارد. روش جراحی مورد تایید برای کوتاه کردن لب بالا شامل برداشتن قسمت جلدی لب بالا از طریق برش در ناحیه قاعده بینی، درست زیر سوراخهای بینی می باشد. البته این روش در افراد زیر مناسب نمی باشد.

 

** افرادیکه همزمان قطعه استخوانی ماگزیلادر لب بالا نیز بلند می باشد و علامت gummy smile دارند.

** افرادیکه فاصله لب تحتانی تا چانه بیش از 3/2 کل قسمت 3/1 تحتانی صورت را تشکیل می دهد.

** افرادیکه سابقه تشکیل اسکار در محل جراحی های گذشته را دارند.

جراحی کوتاه کردن لب بالا از طریق برش زیر بینی بطور سرپایی و تحت بی حسی موضعی در مطب قابل انجام می باشد. همچنین بخیه های زیر بینی از جنس نایلون یک هفته بعد از جراحی در آورده خواهد شد.

 

می توان از ژل و یا چربی برای افزایش حجم لب بعد از این جراحی برای افزایش موفقیت در نتیجه زیبایی استفاده کرد.

 

جراحی گسترش خط لب بالا (ورمیلیون)

این روش کمک به کوتاه کردن لب بالا و افزایش نمایش خط لب در بالا و پایین می کند. این روش بیشر برای افرادیکه خواهان افزایش نمایش خط لب می باشند بکار می رود و در کوتاه کردن لب بالا کاربرد کمتری دارد.

البته با توجه به اینکه محل برش در این روش دقیقا بالای خط لب می باشد و احتمال باقی ماندن جای محل برش در لب بالا بسیار زیاد می باشد بیماران و جراح تمایل کمتری به انجام این جراحی دارند. این روش نیز قابل انجام تحت بی حسی موضعی در مطب پزشک می باشد.

 

مراقبت های بعد از جراحی پروتز لب دائمی

تورم بعد از جراحی پروتز لب دائمی بسیار شایع می باشد لذا برای کاهش تورم می توان از کمپرس سرد در ساعت های بعد از جراحی استفاده کرد. به بیماران توصیه می شود از مصرف نمک سه روز قبل و دو روز بعد از روش های حجم دهی لب اجتناب کنند. در بعضی موارد با صلاحدید جراح می توان برای کاهش تورم از قرص های استروئیدی استفاده کرد. استفاده از قرص های آنتی بیوتیک ضد تبخال بعد از دستکاری های بزرگ کردن لب ضروری می باشد. استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک روزی 6 بار تا یک هفته روی محل برشهای لب توصیه می شود.

 

عوارض پروتز دائمی لب

خشکی لب بسیار شایع می باشد لذا توصیه به نوشیدن زیاد مایعات و استفاده از بالم مرطوب کننده لب می شود. استفاده از خمیردندان های سفید کننده و محلولهای ضد باکتریال شستشو دهنده دهان نیز باید به حداقل برسد.

عدم تقارن یکی از مشکلات احتمالی بعد از پروتز لب می باشد که بخصوص بعد از تزریق ژل و فیلر شایع می باشد.  برای اطلاح این موارد می توان در محل فرو رفتگی مقدار کمی ژل هیالورونیک اسید اضافه کرد و یا در مواردیکه برجستگی غیر طبیعی بوجود آمده باشد از آمپول هیالورونیداز برای کاهش حجم فیلر موجود استفاده می توان کرد.

غیر قرینگی در روش تزریق چربی هم امکانپذیر می باشد لذا ماساژ با انگشت شست و اشاره باعث کاهش نامنظمی لب می شود البته اگر این نا منظمی بعد از 6 هفته از تزریق باقی بماند می توان از آمپول ترامسینولون برای برطرف کردن مشکل استفاده کرد.

همچنین عفونت تبخال نیز بعد از دستکاری های لب محتمل می باشد و با مصرف آنتی بیوتیک های خوراکی می توان از این مشکل پیشگیری کرد. هر چند در بعضی افراد بیماری تبخال شعله ور می شود که در این موارد مقدار مصرف داروی ضد تبخال باید افزایش یابد و پماد مربوطه در محل مالیده شود.

قرمزی، سوزش و خشکی گوشه لب معمولا به دلیل ایجاد و رشد عفونت قارچی در محل می باشد که با مصرف پماد ضد قارچ قابل کنترل می باشد. قطع مصرف محلول های شستشوی دهان و خمیر دندان های تارتار یک هفته قبل از جراحی پروتز لب باعث کاهش گسترش عفونت قارچی می شود.

 

 

هزینه پروتز دائمی لب

هزينه پروتز دائمی لب بستگي به انتخاب بيمار از نظر روش آن دارد . البته تجربه نشان داده است كه اغلب افراد با تمايل به زيباتر كردن لبها به دفعات مختلف اقدام به تزريق و روش هاي زيبايي براي لبها و در نتيجه پرداخت هزينه براي پروتز لب ها مي كنند زيرا متداول ترين كار براي پركردن لب ها تزريق ژل مي باشد و از آنجايی كه دوام اين روش حدود ٨ ماه مي باشد لذا نياز به تكرار اين روش و پرداخت مكرر هزينه ميشود. از طرف ديگر معمولا افراد در دفعه هاي دوم و بيشتر تمايل به تزريق مقدار بالاتری از ژل براي لب و تزريق مكان هاي بيشتري در لب مي باشند.

افراديكه تحت جوانسازي صورت با تزريق چربي قرار مي گيرند مي توانند از فرصت تزريق چربي به لب ها هم بهره ببرند كه در اين صورت هزينه برجسته كردن لب مقرون به صرفه خواهد بود. در بعضي افراد بعد از سالها استفاده از روش هاي غيرجراحي پر كردن لب ها، انجام جراحي براي جاگذاري پروتز هاي مخصوص لب پيشنهاد مناسبي است و بيمار مي تواند با پرداخت يكبار هزينه هاي خريد پروتز و حق العمل جراح تا سالها از روشهاي ديگر برجسته سازي لب بي نياز شود . نكته مهم در هزينه پروتز لب اين است كه فرد بر اساس نوع و جنس ژل و فيلر مصرفي در لب هزينه پرداخت مي كند كه هرچه كيفيت ژل مصرفي بهتر باشد هزينه نیز بالاتر هست چرا كه اين مواد مرغوب در بسته بندي هاي يک الي يک و نيم سي سي موجود است و گاهي براي رسيدن به نتيجه مطلوب نياز به استفاده از دو بسته ژل مي باشد . از طرف ديگر ژل هايي در بازار موجود مي باشد كه تحت ليسانس شركت معتبر زيبايي نمي باشند و مورد تاييد پزشكان متبحر در حيطه زيبايي نيز نيستند اين ژل هاي نامرغوب قيمت بسيار كمتري نسبت به انواع ژل هاي مرغوب دارند و اتفاقا در بسته بندي با حجم بالاتر موجود هستند .

توصيه پزشك خوب در حيطه زيباسازي لب و ساير نواحي بدن به استفاده از ژل هاي مرغوب با مارک هاي شناخته شده مي باشد .

 

در مجموع موارد زیادی در تعیین هزینه پروتز دائمی لب دخیل هستند؛ هزینه پروتز دائمی لب و قیمت پروتز دائمی لب برای افراد مختلف متفاوت است که بستگی به عوامل مختلفی دارد، از این عوامل می توان به ناحیه درمان، حق‌الزحمه پزشک جراح، خواسته های بیمار و محلی که در آن بیمار تحت درمان قرار خواهد گرفت دارد. بنابراین هزینه پروتز دائمی لب برای هر فرد متفاوت خواهد بود.

 

در جلسه مشاوره رایگان قبل از عمل پروتز لب، در مورد تمامی موارد و هزینه عمل با شما بحث و تبادل نظر خواهد شد. همچنین می توانید در مورد تزریق فیلر دور چشم و لیفت صورت و هزینه لیفت صورت هم اطلاعات کسب کنید.

سوالات متداول در رابطه با پروتز دائمی لب

هزینه ی پروتز لب چقدر است؟

هزینه بستگی به انتخاب روش توسط بیمار دارد و همینطور دستمزد جراح و هزینه ی بیمارستان.

دوام تزریق ژل به لب چقدر است؟

دوام تزریق ژل لب حدود 8 ماه است.

در روش پروتز اتوگرافت دائمی لب از چه موادی استفاده می شود؟

در این روش از بافت طبیعی بدن خود بیمار استفاده می شود، برای همین امکان بروز حساسیت و یا واکنش به صفر می رسد.

5/5 - (1 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط