رفع چروک دور لب

فهرست مطالب

چین و چروک‌های پوستی در هر سنی ممکن است ایجاد شوند و رخداد این چروک‌های پوستی، ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. چروک‌های موجود در ناحیه‌ی دور لب، به علل مختلفی ایجاد شوند و برای درمان آن‌ها راه‌های متنوعی وجود دارد. درمان چروک دور لب از طریق روش‌های مختلفی مانند تزریق فیلر لب انجام می‌شود؛ در این مقاله به بررسی این روش‌ها می‌پردازیم.

علت چین و چروک‌های دور لب چیست؟

داشتن پوستی شاداب و جوان و بدور از هر گونه چین و چروک یا مشکل، از جمله خواسته‌های تمام افراد است. برای دست‌ یافتن به این خواسته، بهترین راه این است که زندگی سالم و بدور از هر گونه هنجار و تشویش داشته باشیم.

اما سوال اینجاست که عارضه‌ها و چین و چروک‌های پوستی چگونه با وجود می‌آیند. در این مقاله، قصد داریم علل اصلی ایجاد چروک دور لب و روش‌های درمان آن را تحت بررسی قرار دهیم.

بطور کلی علت اصلی ایجاد چین چروک‌های پوستی، کاهش کلاژن پوست است؛ کاهش تولید کلاژن پوستی به دلایل مختلفی رخ می‌دهد‌. تولید این کلاژن‌ها در پوست باعث می‌شود که پوست انعطاف‌پذیر شده و علاوه بر آن، بافت‌های پوستی نیز محکم می‌شوند. بهترین روش برای از بین بردن چین و چروک های دور لب بوتاکس لب می باشد.

 

کاهش کلاژن پوستی

از علل دیگر کاهش کلاژن‌ها، می‌توان به افزایش سن اشاره کرد. ولی بعضی از کارهای روزانه و عاداتی که داریم نیز، باعث می‌شوند تا تولید کلاژن پوست کاهش پیدا کند. چروک دور دهان، در هر سنی رخ می‌دهد و نمی‌توان برای آن سن مشخصی را در نظر گرفت.

روش‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان از طریق این روش‌ها، به رفع چروک دور لب اقدام کرد؛ در ادامه به شکل دقیق‌تری به بررسی روش‌های درمان چروک دور لب، پرداخته می‌شود و اقداماتی که جهت درمان چروک اطراف لب باید انجام شود زیر ذره‌بین قرار خواهند گرفت.

علل گوناگون به وجود آمدن چروک‌های پوستی

همانطور که گفته شد چروک‌های پوستی و چروک‌های دور لب، در هر سنی ممکن است به وجود بیایند و علل گوناگونی در تولید این چین و چروک‌ها تاثیر دارد.

نواحی اطراف دهان، از جمله نواحی صورت است که نسبت به سایر قسمت‌های صورت استعداد بالاتری در جذب چین و چروک پوستی دارند و بیشتر چین و چروک‌ها در این نواحی رخ می‌دهد. به این علت که این نواحی دارای پوسته‌ای بسیار نازک نسبت به دیگر قسمت‌های صورت بوده و علاوه بر آن، این ناحیه از صورت کلاژن کمتری نسبت به سایر نواحی دارد.

در نتیجه و با گذشت چندین سال از طول عمر افراد، تولید کلاژن پوستی به میزان 1 درصد کاهش پیدا خواهد کرد و در نتیجه استعداد پوست برای تولید کلاژن بیشتر می‌شود.

الاستین‌ها و GAGs‌ها

علاوه بر کاهش کلاژن پوست، کاهش میزان الاستین و همچنین گلیکوسامینوگلیکان‌ در پوست نیز باعث می‌شوند که زمان پیر شدن پوست و ایجاد چروک‌های پوستی جلوتر بیفتد.

در واقع الاستین‌ها و GAGs‌ها، باعث می‌شوند که پوست صورت نرم و انعطاف‌پذیر شده و آبرسانی شود و وجود آن‌ها در پوست از پیری زودهنگام پوست، جلوگیری خواهد کرد.

عوامل دیگری نیز وجود دارند که در ایجاد چین و چروک پوستی در نواحی مختلف صورت همچون دور دهان، بی تاثیر نیستند؛ این عوامل می‌توانند ژنتیکی بوده و یا به علل دیگری همچون قرار گرفتن پوست به میزان زیاد در مقابل تابش نور خورشید، تغذیه‌ی نامناسب، استعمال دخانیات، اعصاب ناآرام و استرس زیاد ربط پیدا کنند.

شکل‌های مختلف چروک دور لب

برای درمان قطعی چروک دور لب به شیوه‌ای موثر، باید علاوه بر علل ایجاد این چین و چروک‌ها و همچنین روش‌های رفع چروک دور لب، با انواع مختلف این چروک‌ها نیز آشنا باشیم؛ چرا که روش‌های درمان چروک دور لب با توجه به نوع این چروک‌ها و شدت آن‌ها، متفاوت خواهد بود.

متخصصان برای یاد کردن از چروک دور لب، از عنوان چروک پریورال استفاده می‌کنند. از انواع چروک دور لب می‌توان به خط لبخند اشاره کرد؛ از خطوط لبخند با نام خط خنده نیز نام می‌برند. این خطوط در نواحی اطراف لب و دهان ایجاد می‌شوند، در زمان لبخند زدن و خندیدن به وضوح قابل مشاهده خواهند بود. به وجود آمدن این چروک‌ها در هر سنی ممکن خواهد بود.

خطوط ماریونا و رژ لب

نوع دیگر چروک‌ دور لب، چروک‌های ماریونا هستند که با افزایش سن خود به خود به وجود خواهند آمد و ظاهر آن‌ها به شکل عمودی بوده و از سمت دهان به قسمت چانه کشیده می‌شود و ظاهری خمیده و افتاده را در نواحی دور دهان به وجود می‌آورد.

از دیگر انواع چروک و خطوط دور دهان، می‌توان به خطوط ایجاد شده در ناحیه‌ی رژ لب اشاره کرد؛ از این نوع چروک‌ها، با عنوان خطوط عمودی لب نیز یاد می‌شود. این چروک‌ها در قسمت لب بالا و دقیقا بر روی لب‌ها به وجود می‌آیند.

روش‌های پزشکی درمان چروک دور لب

علاوه بر روش‌های خانگی و طبیعی، برای درمان چروک دور لب می‌توان از روش‌های پزشکی و زیبایی نیز برای درمان استفاده کرد. از این روش‌ها زمانی استفاده می‌شود که عمق و شدت چروک‌های دور لب زیاد باشند. از جمله این روش‌ها می‌توان به لایه برداری، میکرودرم، میکرونیدلینگ، تزریق ژل لب  و… اشاره کرد.

درمان چروک دور لب با لیزر

لیزر برای چروک پشت لب یکی از روشهای رفع چروک دور لب می باشد. برای رفع چروک دور لب با لیزر به شیوه‌ای موثر، باید علاوه بر علل ایجاد این چین و چروک‌ها و همچنین روش‌های درمان چروک دور لب، با انواع مختلف این چروک‌ها نیز آشنا باشیم؛ چرا که روش‌های درمان چروک دور لب با توجه به نوع این چروک‌ها و شدت آن‌ها، متفاوت خواهد بود.

روش درمان میکرونیدلینگ

از جمله روش‌های درمان چروک دور لب، می‌توان به میکرونیدلینگ اشاره کرد که از این روش با عنوان القاء کلاژن نیز یاد می‌شود. در این روش با استفاده از سوزن‌هایی بسیار باریک و کوچک برای پاک‌سازی پوست استفاده می‌شود. با رفع خراش‌های ریز پوست، انعطاف پوست نیز بیشتر خواهد شد. برای این که نتیجه‌ی درمان موثرتر واقع شود، بهتر است که افراد به شکل مرتب جلسات درمانی را که در طول چندین ماه برگزار می‌شود گذارنده و فاصله‌ای در بین مراجعات آن‎ها درمانی ایجاد نشود.

روش درمانی میکرودرم ابریژن

از جمله دیگر روش‌های رفع چروک دور لب، می‌توان میکرودرم ابریژن اشاره کرد که یک نوع از روش‌های درمانی لایه‌برداری پوست به شمار می‌آید. از این روش درمانی، برای کمتر کردن شدت ظاهری این چروک‌ها که در دور دهان وجود دارند استفاده می‌شود. در این روش به استفاده از کریستال‌های بسیار کوچک و ریز، به لایه برداری صورت اقدام می‌کنند و لایه‌ی رویی پوست را بیرون می‌آورند و رفع می‌کنند. روش درمانی دیگر برای رفع چروک دور لب، روش لایه برداری شیمیایی است که باید به شکل مرتب و مداوم هر یک ماه یک بار انجام شود تا نتیجه‌ای موثر داشته باشد.

درمان چروک دور لب به روش طبیعی

روش‌های درمان چروک دور لب، بسیار متنوع و متعدد هستند و با توجه به شدت چین و چروک‌های ایجاد شده در نواحی اطراف دهان می‌توان هر یک از این روش‌ها را به کار گرفت.

بیشتر افراد پیش از این که به سراغ روش‌های تهاجمی و زیبایی برای رفع چروک دور لب بروند، تمایل دارند که از روش‌های درمان طبیعی استفاده کنند.

روش‌های طبیعی و خانگی وجود دارند، که تاثیر خوبی بر روی درمان خطوط دور لب که شدت آن‌ها کم یا متوسط است می‌گذارند. باید اشاره کرد که به کارگیری این روش‌های طبیعی، تنها تا حدود سطحی می‌تواند به رفع چروک‌ها کمک کند و برای رفع کلی این چروک‌ها نمی‌توان بر روی این روش‌ها حساب کرد.

استفاده از روغن‌های ضروری برای درمان چروک دور دهان

از جمله روش‌های درمانی طبیعی و خانگی برای رفع چروک دور لب، می‌توان به استفاده از روغن‌های ضروری اشاره کرد. با مخلوط کردن روغن ضروری با یک روغن حامل و رقیق سازی ترکیب به دست آمده و ماساژ دادن صورت به وسیله‌ی این روغن، پوست مستحکم‌تر شده و سلول‌های آن تقویت خواهند شد و در نتیجه تا حدود زیادی از نمایان شدن چروک‌های دور دهان به شکل زیاد و شدید جلوگیری می‌شود‌. لازم است که قبل از استفاده از روغن‌های ضروری، آن را بر روی دست امتحان کنیم تا از عدم ایجاد آلرژی توسط آن اطمینان حاصل کنیم.

استفاده از روغن‌های گیاهی برای درمان چروک دور دهان

از دیگر روش‌های درمان چروک دور لب، استفاده از روغن‌های گیاهی برای درمان است. با استفاده از بعضی گیاه‌ها که برای غذا درست کردن استفاده می‌شوند، می‌توان برای رفع چروک دور لب و آبرسانی به پوست صورت استفاده کرد.

برای درمان می‌توان نواحی اطراف لب را با استفاده از این روغن‌های گیاهی و به تعداد دفعات دو بار در روز، ماساژ دهیم. این روغن‌ها را بر خلاف روغن‌های ضروری می‌توان برای رفع خطوط روی لب نیز استفاده کرد و بطور کلی با انجام این کار، ضرری حاصل نخواهد شد.

این روغن‌ها از اسیدهای چربی به وجود آمده‌اند که ماساژ دادن نواحی اطراف لب به وسیله‌ی آن‌ها، ضرری را به دنبال نخواهد داشت و باعث می‌شود تا پوست نرم و انعطاف پذیر شده و علاوه بر آن عضلات و بافت‌های پوستی مستحکم‌تر شوند. از جمله روغن‌های گیاهی می‌توان به روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن آفتابگردان، روغن کرچک و روغن هسته‌ی انگور اشاره کرد.

استفاده از آلوئه ورا برای درمان چروک‌های دور لب

برای درمان چروک‌های دور لب، علاوه بر روش‌های یاد شده می‌توان از آلوئه ورا نیز استفاده کرد. استفاده از آلوئه ورا برای درمان چروک دور لب، از جمله روش‌های خانگی بسیار مناسب برای درمان این چروک‌ها به شمار می‌آید. بکارگیری آلوئه ورا باعث می‌شود تا شکل نافرمی که از طریق این چروک‌ها برای صورت به وجود آمده، تا حد زیادی رفع شود.

استفاده از ژل آلوئه ورا، باعث می‌شود تا پوست بسیار خنک شود و به میزان زیادی آبرسانی شود و چین و چروک‌های آن رفع شود.

جهت استفاده از این ژل برای رفع چروک دور لب، ژل داخل آلوئه ورا را جدا می‌کنیم و نواحی دور لب را که دارای چروک هستند به وسیله‌ی این ژل ماساژ می‌دهیم. بعد از این که ژل به شکل کامل جذب پوست شد و بعد از گذشت نیم ساعت، باید صورت را شست و شو دهیم.

استفاده از آب لیمو و عسل برای درمان چروک دور لب

روش موثر دیگر برای درمان چروک دور لب، بکارگیری ترکیبی از آب لیمو و عسل است. این ترکیب خواص درمانی زیاد دارد و باعث تقویت پوست و ورود ویتامین به آن می‌شود. آب لیمو باعث ورود ویتامین C به پوست می‌شود و عسل نیز باعث می‌شود تا میزان خون‌سازی بافت‌های پوستی زیاد شده و جریان خود در داخل بافت‌های پوستی افزایش پیدا کند. برای استفاده از این روش درمانی، ترکیب آب لیمو عسل را آماده کرده و صورت با این ترکیب ماساژ می‌دهیم و پس از گذشت 15 دقیقه از ماندن ماسک، اقدام به شست و شوی صورت می‌کنیم.

5/5 - (3 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

«پست قبلی

پست بعدی»

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط