عمل بینی چيست؟

فهرست مطالب

واقعيت های عمل بینی

* عمل بینی براي تغيير ، تصحيح و يا ترميم بينی انجام می شود .

* بررسی و مشاوره درباره اهداف بيمار از عمل بینی، توقع فرد از نتايج عمل، محدوديت های موجود در عمل بینی هر فرد بايد قبل از عمل بینی مورد بحث دقيق بين بيمار و جراح بينی قرار گيرد.

* عمل بینی در مركز جراحی سرپايی ولی تحت بيهوشی عمومی قابل انجام هست.

* بيمار طی روز اول بعد از عمل بینی نياز به همراه دارد.

* ويزيت های متعدد در مطب بعد از عمل بینی برای مراقبت های مورد نياز بعد از رينوپلاستی و رسيدن به نتايج بهتر ضروری است.

عمل بینی چيست ؟

يک نوع جراحي زيبايی است كه در آن غضروف ها و استخوان های بينی مورد بازبينی و تغييرات قرار مي گيرند تا ظاهر بيني زيباتر به نظر برسد. در بعضي موارد رينوپلاستي براي اصلاح شكستگي بيني انجام ميشود كه در اين عمل سعي جراح بر اين است كه فرم بيني را به شكل قبل از وارد شدن ضربه برگرداند. در بعضي موارد جراحي سپتو راينوپلاستی برای اصلاح همزمان تيغه وسط بينی و بازكردن انسداد هاي داخلی بينی و آزاد كردن راه تنفس و جراحي زيبايي بينی انجام می گيرد.

ارزيابي های قبل از عمل بینی

نگراني هاي فرد از ظاهر بينی خود و توقعات بيمار از جراحي بايد توسط پزشك به دقت بررسي شود . جراح سپس نكته هاي لازم از نظر شكل اوليه بيني ، فرم صورت و جنس و ضخامت پوست بيني بيمار كه در نتايج حاصل از جراحي تاثيرگزارند را به اطلاع فرد ميرساند . فتوگرافي هاي استاندارد از بيني و صورت بيمار تهيه ميگردد . در صورت نياز بررسي هاي لازم ازمايشگاهي براي بررسي وضعيت سلامتي عمومي و سيستم انعقاد خون بيمار انجام خواهد شد .

 

قبل از جراحی عمل بینی چه اتفاقاتی می افتد ؟

جراحي زيبايي بيني در بيمارستان و يا مركز جراحي سرپايي تحت بيهوشي عمومي قابل انجام است . بعد از جلسات مشاوره پزشك فرد را براي انجام ازمايشات لازم و بررسي بيوشيمي خون ارجاع ميدهد تا وضع سلامتي بدن مونيتور شود . در موارديكه فرد بيماري زمينه اي داشته باشد تحت مشاوره با پزشك مربوطه و متخصص بيهوشي قرار ميگيرد تا تمهيدات لازم براي انجام جراحي بيني بدون خطر فراهم گردد . فرد بايد ده روز قبل از جراحي مصرف داروهايي چون اسپيرين ، ژلوفن ، بروفن ، ديكلوفناك و ايندومتاسين را قطع كند . در اين مدت براي رفع درد احتمالي ميتواند از استامينوفن و محصولات حاوي ان مانند تايلنول استفاده كند . توصيه ميشود فرد در حوالي جراحي بيني از مصرف سيگار و الكل اجتناب كند . در صورت ادامه مصرف عوارضي چون سرفه ، خونريزي و عدم ترميم زخم جراحي قابل پيش بيني هست . فرد ٦ ساعت قبل از بيهوشي بايد از خوردن و اشاميدن اجتناب كند . در اين زمان خوردن اب ، شكلات و اب نبات و ادامس هم مجاز نمی باشد .

فرد بايد هر گونه بيماريهای ويروسی و مشكلات ايجاد شده ظرف چند روز قبل از جراحي بيني را به اطلاع جراح بيني برساند تا در روند جراحي و ترميم بيني اختلالي ايجاد نشود .

 

روز جراحی زيبايی بينی چه اتفاقاتی مي افتد ؟

بيمار روز و ساعت تعيين شده براي جراحي زيبايي بيني به مركز جراحي مراجعه ميكند و تمام مدارك از جمله سي تي اسكن و ازمايشات و فتوگرافي هاي بيني را همراه خود مي اورد . توصيه ميشود قبل از مراجعه بيمار دوش كامل بگيريد و يا صورت خود را با صابون شستشو دهد و هيچ گونه كرم و يا مواد ارايشي در روز جراحي استفاده نكند . از همراه داشتن زيورالات و جواهرات در مركز جراحي خودداري كند . توصيه ميشود لباس راحت كه نياز به پوشيدن از بالاي سر نداشته باشد انتخاب كند . به جز داروهاي توصيه شده توسط جراح بيني هيچ دارويي استفاده نكند . معمولا پرستار مربوطه در بدو ورود با انژيوكت رگ باز براي بيمار فراهم ميكند و براي افراديكه استرس و اضطراب زيادي دارند داروي ارامبخش تزريق می كند .

 

حين جراحی عمل بینی چه اتفاقاتی می افتد ؟

ابتداي كار متخصص بيهوشي از گازهاي بيهوشي و داروهاي تزريقي براي بيهوش كردن بيمار استفاده ميكند و در طي جراحي توسط دستگاه پالس اكسيمتري و مونيتور ضربان قلب EKG وضعيت بيمار را تحت نظر دارد. زمان جراحي زيبايي بيني بسته به روش جراحي و گستردگي جراحي بيني حدود يك تا سه ساعت طول ميكشد . جراح بيني و تكنسين هاي كمك كننده به او بعد از ضدعفوني كردن محل جراحي شروع به اقدامات لازم جهت جراحي بيني ميكنند . دو روش كلي براي جراحي بيني شامل روش باز و روش بسته مي باشد.

در روش باز برش كوچكي روي پوست زير نوک بينی نزديك به قاعده بينی داده مي شود وپوست و بافتهای نرم بينی از اعضای زيرين خود جدا شده و دسترسی به غضروف و استخوان بينی بطور مشاهده مستقيم از اين محل امكان پذير مي باشد .بعد از اتمام مراحل جراحي اين محل برش با نخ نايلون غير قابل جذب بخيه ميشود . در روش بسته جراح از اين برش استفاده نميكند و تمام برشهاي لازم را در داخل بيني قرار ميدهد . انتخاب نوع روش باز يا بسته بر عهده جراح زيبايي ميباشد و بستگي به نوع بيني فرد و مشكلات موجود در بيني و البته ترجيح جراح دارد . بعد از اتمام جراحي فرد در اتاق ريكاوري براي مدتي نگهداري ميشود تا اثر داروهاي بيهوشي در بدن بيمار به حداقل ممكن برسد .

 

بعد از جراحی عمل بینی چه اتفاقاتی می افتد ؟

معمولا فرد همان روز جراحي مرخص ميشود و فقط چند ساعتي بعد از خارج شدن از اتاق عمل در بخش بستري ميشود . توصيه ميشود روز اول و شب اول بعد از جراحي يكي از همراهان بيمار در كنار او بمانند تا نيازهاي اوليه او را تأمين كنند . فرد بعد از جراحي بايد از وسيله نقليه براي رفتن به منزل استفاده كند و رانندگي برايش مجاز نمي باشد .

در منزل فرد بايد در بستر استراحت كند و بصورت نيمه نشسته ( دو يا سه بالش زير سر ) قرار گيرد . از هرگونه كشش و فشار بر بدن و صورت اجتناب كند . در اين راستا از صحبت كردن و خنديدن و غذاهاي سفت پرهيز كند . در صورت يبوست حتما از داروهاي مسهل استفاده شود .
تورم و كبودي در ناحيه گونه ها ، زير چشم ، لب بالا و بيني طبيعي است و معمولا ظرف ٧ الي ١٠ روز برطرف ميشود . استفاده از كمپرس يخ بلافاصله و روز اول بعد از جراحي در كاهش درد و تورم مؤثر است .

 

بدنبال جراحي زيبايی بينی جراح گچ يا اسپلينت بر روي بيني فرد تعبيه ميكند كه معمولا يك هفته بعد از جراحي توسط پزشک خارج ميشود . در طي روزهاي بعد از جراحی بدنبال كاهش ورم و يا مرطوب شدن گچ بينی شروع به شل شدن ميكند كه جاي نگراني ندارد و تاثيري بر نتيجه كلي ندارد .

خونريزي متوسط از سوراخهاي بيني در طي روزهای بعد از جراحي بينی طبيعی است كه ميتوان براي كنترل ان از پانسمان با گاز كوچك روي لب بالا استفاده كرد . طي روز اول بعد جراحي گاهي نياز به تعويض پانسمان هر يكساعت مي باشد ولي در طي روزهاي اينده خونريزي كمتر و قطع ميشود و ديگر نيازي به پانسمان نيست . توصيه ميشود تا سه هفته بعد از جراحي از مصرف مسكن هايی از جمله إيبو پروفن و ژلوفن و ادويل برای كاهش خونريزی بعد از عمل اجتناب شود .

توصيه مي شود بعد از جراحی از غذاهای نرم و سرد تا چند روز بعد از جراحی استفاده شود ، از خوردن مايعات داغ پرهيز كنيد . روز اول بعد از جراحي ممكن است يك تا دو نوبت تهوع و استفراغ داشته باشيد ،در صورت ادامه تهوع و استفراغ در روزهاي بعد از داروهاي كنترل كننده ان استفاده كنيد . در مجموع از غذاهاي سبك بعد از جراحي استفاده كنيد و بخاطر داشته باشيد تغذيه مناسب و استراحت كافي دو عامل در ترميم بهتر زخم جراحي بيني ميباشند .

معمولا پزشك براي بيمار انتی بيوتيك بعد از جراحي تجويز ميكند كه لازم است تا دانه اخر استفاده شود . در صورت صلاحديد پزشک پماد های آنتی بيوتيک روي محل بخيه هاي خارج بيني توصيه ميشود . در موارديكه پزشك از اسپلينت هاي داراي مسير تنفسي داخل بيني بيمار استفاده كرده باشد بهتر است از قطره هاي استريل بيني براي باز نگه داشتن مسير تنفسي استفاده شود . در بعضي موارد طبق صلاحديد پزشك از داروهاي استروئيدي بعد از جراحي استفاده ميشود كه نحوه مصرف ان طبق نظر جراح خواهد بود . در صورت بروز هرگونه حساسيت به داروهاي تجويزي از جمله راش و يا كهير پوستي يا علائم گوارشي و تنفسي پزشك خود را در جريان بگذاريد .

هزینه عمل بینی

هزینه عمل بینی معمولاً تا زمان انجام آزمایش‌های معمول توسط پزشک و طراحی روش انجام عمل بینی غیر قابل پیش‌بینی است، حتما در طول جلسه مشاوره مورد هزینه عمل بینی صحبت کنید. توجه داشته باشید عمل بینی چون یک عمل زیبایی به حساب می آید بیمه به آن تعلق نمی گیرد و در نتیجه تمام هزینه ها بر عهده ی خود فرد می باشد. در کل هزینه عمل جراحی بینی با توجه به میزان تخصص جراح، محل انجام عمل جراحی و میزان تغییراتی که لازم است بر روی بینی انجام شود متغیر است.

از طرفي در بعضي افراد كه تحت جراحی زیبایی بینی براي دفعه دوم و يا سوم قرار می گيرند گاهی نياز به كاشت غضروف هست كه هزينه های مربوط به آماده كردن و كاشت غضروف نيز به این هزینه ها اضافه می شود.

 

دکتر سالومه سالاریان ، متخصص جراحی زیبایی بینی  در تهران

5/5 - (1 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط