فرق بینی گوشتی و استخوانی چیست؟

فهرست مطالب

ضخامت پوست عامل تعیین کننده و فرق بین بینی استخوانی و گوشتی است. معمولا در بینی های گوشتی ضخامت پوسته بیشتر از بینی های استخوانی است، همچنین در بینی های گوشتی، غضروف ها ضعیف تر و نازک تر هستند، لذا سنگینی پوست، روی غضروف های ضعیفی است و این سنگینی موجب می شود نوک بینی های گوشتی پهن تر و افتاده تر نشان داده شوند. بینی های استخوانی دارای غضروف های قوی تری هستند. همچنین بینی استخوانی قوز دارد و پوست آن ها بهتر و جراحی آن ها آسان تر است.

فرق بینی گوشتی و استخوانی

در بینی های استخوانی بدلیل نازک بودن پوست جزئیات استخوانی از زیر پوست قابل مشاهده است، یعنی ممکن است لبه های استخوان چنانچه قبلا شکسته شده باشد دیده و لمس میگردد، همچنین در نیمه پایینی بدلیل نازک بودن پوست معمولا غضروف ها قوی و مستحکمند و پهنی و یا افتادگی در نوک بینی کمتر وجود دارد.

بینی های استخوانی به دلیل نازکی پوست، جزئیات را بهتر و دقیق تر نشان می دهند و در این نوع بینی ها فضای بین اسکلت بندی و پوست بینی زیاد نیست، لذا شاهد اسکار (جای زخم) یا به اصطلاح گوشت اضافه بعد از عمل بینی های استخوانی نخواهیم بود.این در حالی است که این فضا در بینی های گوشتی به دلیل جابجایی غضروف ها بیشتر بوده و در صورت کوچک شدن بیش از حد بینی های گوشتی، امکان مشاهده گوشت اضافه، بد فرمی بینی و غیر طبیعی بودن آن وجود خواهد داشت.

فرق بینی گوشتی  اسخوانی

کاندیدای مناسب جراحی بینی

مناسب ترین کاندیدا کسانی هستند که از سلامتی عمومی خوبی برخوردار می باشند سن افراد باید بیشتر از 16 سال باشد, و همچنین لازم است افرادی کاندیدا شوند که دخانیات مصرف نمی‌کنند، نکته ی مهم این است که جراحی بینی نباید بر روی بینی‌هایی که هنوز در مراحل شکل‌گیری و رشد هستند انجام شود. رشد بینی در دختران در سن 13 تا 14 سالگی و در پسران در سن 15 تا 16 سالگی کامل می‌شود.

فرق بینی گوشتی و استخوانی

سن مناسب جراحی بینی

این جراحی زیبایی محدودیت سنی ندارد و تمامی افراد می توانند از این جراحی استفاده کنند اما بهتر است خانم ها و آقایان جوانی که قصد انجام این جراحی را دارند از نظر جسمی کامل رشد کرده باشند، به عبارتي توصيه مي شود بعد از ١٦ سالگی و يا يک سال بعد از ثابت شدن شماره كفش و عدم رشد پا مي توان جراحی رينوپلاستی را انجام داد.

فرق بینی گوشتی و استخوانی

جراحی بینی های گوشتی و استخوانی

برای عمل بینی استخوانی از روش کاهشی استفاده می شود. روش کاهشی یعنی قوز ناشی از غضروف های محکم را کاهش می دهند. این در حالیست که در بینی های گوشتی باید غضروف های ضعیف بینی تقویت شوند. نکته اینکه اگر در بینی های گوشتی حجم غضروف را زیاد کاهش دهند سبب افتادگی بینی می شود. معمولا این عمل با انتقال غضروف های وسط بینی (سپتوم) و انتقال به نوک بینی (تیپ) انجام می شود.

 در بعضی موارد نیز این پیوند غضروف، از دیگر نواحی بدن مانند پشت گوش انجام می شود. اگر در بینی گوشتی غضروف ها را بیش از اندازه کاهش دهند، به دلیل پوسته ضخیم بینی، با گوشت اضافه (اسکار) روبرو خواهیم شد. در جراحی بینی گوشتی، جراح باید عیوب بیشتری را رفع کند لذا برای جراحان این نوع از عمل بینی معمولا سخت تر بوده و زمان بیشتری به طول می انجامد. لذا می توان گفت که عمل بینی های گوشتی باید با دقت بیشتری همراه باشد.

فرق بینی گوشتی و استخوانی

نکته ی مهم در مورد بینی

ممکن اگر است يك بيني داراي قوز باشد ولي پوست نوك و كناره هاي بينی كيفيت خوبي نداشته باشد، جزو بيني هاي گوشتي قرار مي گيرند . برعكس اين موضوع هم صدق مي كند يعني بيني هايي وجود که دارند فاقد قوز هستند و پوست مناسبي مانند بيني هاي استخوانی دارند و جزو بينی های استخوانی مي باشند. به طور كلي مي توان بيان كرد هر چه مشکلات پوستي بيني بيشتر باشد بينی گوشتی تر مي باشد و هر چه جنس پوست بيني بهتر باشد و اختلالات مربوط به قسمت استخواني و غضروفي بيني باشد بينی استخوانی مي باشد.

فرق بینی گوشتی و استخوانی

تشخیص بینی گوشتی از استخوانی

در اغلب موارد حتی افراد غیر متخصص هم می  توانند این دو نوع بینی را از هم تشخیص دهند ولی گاهی اوقات در بینی با پوست نازک، غضروف ها بسیار قوی بوده و باعث پهن شدن و افتادگی سر بینی و در نتیجه اشتباه با بینی گوشتی می شوند. ولی اگر به مهمترین وجه افتراق این دو نوع یعنی ضخامت پوست توجه گردد کمتر دچار اشتباه می شویم.اگر پوست سر بيني هاي گوشتي  را با دو انگشت فشار دهيم چربي از سوراخ هاي ريزي كه بر روي بيني قرار دارد بيرون ميزند اما در بيني هاي استخواني اغلب اين حالت وجود ندارد.

فرق بیی گوشتی و استخوانی

 انتخاب جراح بینی مناسب

جراحی بینی بر روی بافت های متورم و ناهموار انجام می شود، و همین امر باعث می شود دنبال بهترین جراح باشید. این موضوع فرقی نمی کند که بینی شما استخوانی باشد و یا بینی گوشتی _ غضروفی.

فرق بینی گوشتی و استخوانی

بهترین جراح بینی کسی است، که پیش از انجام جراحی و در طول جلسات مشاوره، بینی فرد را از تمامی جهات، مانند ارتفاع بینی، وجود قوز، کوچک و یا بزرگ بودن سوراخ های بینی و غیره را مورد بررسی قرار بدهد، و هم چنین سعی در برطرف کردن مشکلاتی از قبیل مشکلات تنفسی، گرفتگی بینی و غیره داشته باشد.در آخر به این چند نکته توجه کنید بررسی سوابق پزشکی جراح، در نظر گرفتن مدارک پزشکی جراح، بررسی میزان تخصص پزشک، مشاهده عکس های قبل و بعد جراحی بیماران، کیفیت جلسات مشاوره پیش از جراحی و … .

فرق بینی گوشتی و استخوانی

در مجموع بهترين جراح زيبايی بينی بايد در مورد نوع بينی شما و نتايج حاصله از عمل جراحی بينی اطلاعات درست و كامل در اختيار شما بگذارد .

فرق بینی گوشتی و استخوانی

جراحی بینی گوشتی راحت تر است یا بینی استخوانی ؟

هر چقدر از سمت بالاي بيني به سمت پايين آن حركت كنيم تاثير پوست در شكل دادن و زيبايي بيني در عمل جراحي بيني بيشتر مي شود و بنا به نوع پوست و كيفيت آن نتيجه ي حاصل شده پس از عمل بهتر خواهد بود. براي مثال لبه ي استخوان مقداري تيز باشد به آساني از زير پوست نمايان مي شود.لذا از نظر برخي جراحان عمل جراحی بينی هاي داراي پوست نازك به مراتب مشكل تر از عمل جراحی بينی گوشتی مي باشد.ضخامت پوست عامل تعیین کننده بینی استخوانی و گوشتی است.

 بینی های استخوانی پوستی نازک یا متوسط و بینی های گوشتی دارای پوستی ضخیم هستند. بطور طبیعی پوست نیمه بالایی بینی، یعنی همان قسمتی که استخوان را می پوشاند نازک تر از نیمه پایینی، یعنی ناحیه ای که غضروف را می پوشاند می باشد. بطور طبیعی پوست نیمه بالایی بینی، یعنی همان قسمتی که استخوان را میپوشاند نازکتر از نیمه پایینی، یعنی ناحیه ای که غضروف را می پوشاند.

 

فرق بینی گوشتی و استخوانی

نکاتی که باید قبل از انجام عمل بینی بدانیم

به منظور پیشگیری از لخته شدن خون، حداقل یک ماه قبل از عمل جراحی بینی مصرف سیگار را قطع نمایید. جراح باید در طول جلسه مشاوره داروهای فرد را ارزیابی کند و اگر نیاز بود مصرف برخی از داروها را قطع کند.

فرق بینی گوشتی و استخوانی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

  1. خونريزي كم در حد قطره بعد از جراحي طبيعي است و ممكن است يك يا دو روز طول بكشد . توصيه ميشود گاز استريل به قطعات كوچك اماده كنيد و هر سه ساعت يكبار پانسمان جلوي بيني را عوض كنيد.
  2. معمولا بيماران بعد از جراحي زيبايي بيني دچار سر درد ميشوند كه اين بدليل دستكاري هاي استخواني و پانسمان داخل بيني و احتقان همزمان ان هست لذا بهتر است از مسكن استامينوفن ٥٠٠ ميلي گرم و يا استامينوفن كدئين هر ٤ ساعت استفاده كنيد. در صورتيكه سر درد شما خيلي شديد است به جراح خود اطلاع دهيد.
  3. جراح بيني براي شما قطره هاي مخصوص تجويز ميكند كه در هفته اول روزي ٦ بار هر بار ٦ قطره در بيني بريزيد .
  4. در موارديكه بيمار همزمان تحت جراحي اصلاح تيغه داخلي بيني براي ترميم تنفس ( سپتوپلاستي ) نيز قرار گرفته باشد جراح بيني اسپلينت لوله دار داخل بيني تعبيه ميكند تا بيمار بتوانداز طريق لوله تنفس كند لذا توصيه ميشود از قطره هاي تجويز شده توسط جراح بيني طي روز مرتب استفاده كنيد تا ترشحات خشك شده بيني باعث انسداد لوله نشوند.
  5. توصيه مي شود تا دو هفته با دهان باز عطسه كنيد. معمولا جراح زيبايی بينی برای كاهش دفعات عطسه دارو برای شما تجويز ميكند در غير اينصورت ميتوانيد براي كاهش عطسه از قرص ستريزين يا لوراتادين و يا سرماخوردگی استفاده كنيد .
  6. در موارديكه جراح بيني براي كوچك كردن سوراخ هاي بيني از بخيه هاي خارج بينی حد فاصل پره بينی و صورت استفاده كرده باشد توصيه ميشود در هفته اول روزانه ٤ بار پماد انتي بيوتيك تجويز شده براي شما روي بخيه ها به ارامي بماليد. از پماد هاي كاهنده اسكار بعد از عمل نيز ميتوانيد طي هفته دوم عمل استفاده كنيد.
  7. انتهای جراحی كوچك كردن بينی جراح اسپلينت مخصوص روي بيني شما ميگذاريد كه ظرف ٥ الي ١٠ روز بعد جراح بيني اسپلينت را خارج خواهد كرد و بعد از ان از چسب های مخصوص رينوپلاستي ( از جمله 3m ميكروپور ) براي فرم دهي بيني استفاده خواهد كرد . توصيه ميشود جهت تعويض چسب به جراح زيبايي بيني هفته اي يكبار تا يك ماه مراجعه كنيد.
  8. بعد از جراحی كوچك كردن بينی بدليل پانسمان بينی حمام كردن شما بايد به اينصورت باشد كه روي صندلی بنشينيد و سر را به عقب خم كنيد و موهاي خود را با كمك فرد ديگر شامپو كنيد . با دستمال خيس ميتوانيد صورت خود را تميز كنيد ولی به لب بالا و اطراف بيني دست نزنيد . از گردن به پايين خود را ميتوانيد با دوش اب و صابون بطور كامل شستشو دهيد . يك هفته بعد روزي كه قرار است براي برداشتن اسپلينت به جراح بيني مراجعه كنيد دوش كامل بگيريد به نحوي كه اب روي سر و صورت شما بريزد و شامپو كنيد . تا زمانيكه هفته اي يكبار جهت تعويض چسب به جراح زيبايی مراجعه مي كنيد روال حمام كردن شما به همين صورت باشد.
  9. طي هفته اول از انتي بيوتيك خوراكي حتما استفاده كنيد.
  10. جهت كاهش ورم و كبودي احتمالي از اب كرفس و اب أناناس ميل كنيد.

رق بینیگوشتی و استخوانی

بعد از جراحی بینی چه باید کرد

فعاليت هاي سنگين ورزشی را يكماه بعد از جراحي بينی ميتوانيد شروع كنيد .معمولا كبودي بدنبال جراحي كوچك كردن بيني بسيار كم است و ظرف ٥ روز بعد از عمل جراحی بینی از بين خواهد رفت . ورم مختصر اطراف بيني ممكن است تا دو هفته برطرف شود .در صورت استفاده از كيسه يخ بلافاصله بعد از عمل و استفاده از دو تا بالش زير سر براي بالا نگهداشتن سر احتمال ايجاد كبودي و ورم به حداقل مي رسد.

قطع مصرف قرص های از نظير اسپيرين بروفن ژلوفن ديكلوفناک ويتامين اي مولتی ويتامين چای سبز غذای سير دار دو هفته قبل عمل جراحی بینی احتمال كبودي را به حداقل ميرساند . در افراديكه اصلاح انحراف تيغه داخل بيني همزمان با جراحي زيبايي بيني داشته اند مراقبت هاي بعد از جراحي كمي بيشتر هست . معمولا با نظر جراح بيني يكماه بعد از جراحي هفته اي يكبار جهت تعويض چسب و معاينات تكميلی به جراح خود مراجعه ميكنيد و بعد از ان دو هفته يكبار و سپس به فواصل سه ماه يكبار جهت اطمينان از روند كامل بهبودی مراجعه می كنيد.

در صورت استفاده از عينک بهتر است تا سه هفته لبه قسمت مياني عينک را با چسب به پوست بين دو ابرو بچسبانيد تا لبه عينک با استخوانهای در حال جوش خوردن كناره هاي بيني تماس نداشته باشند . از يک هفته بعد از جراحي بيني ميتوانيد از كرم و لوازم ارايشي خود استفاده كنيد . بعد از خارج كردن اسپلينت ميتوانيد مسافرت برويد ولي در طي ان از داروهاي تجويزي استفاده كنيد .اعمال دندانپزشكي غير اورژانس بهتر است تا يك ماه بعد از جراحي بيني به تاخير بيفتد. احساس سنگيني و بيحسي نوك بيني معمولا تا يكماه بعد از جراحي بيني طبيعي است.

در طي هفته هاي اول بعد از جراحي بيني بدليل ورم و استفاده از پماد هاي مخصوص داخل بينی تنفس از راه بينی مشكل است توصيه ميشود در اين مدت مرتب از سرم شستشوي بيني و پماد هاي انتي بيوتيك استفاده كنيد . بعد از سه هفته ميتوانيد از بينی خود بطور كامل نفس بكشيد . در تعداد كمي از افراد كه پوست ضخيم و دارای منافذ باز پوستی هستند براي كوچك كردن پره هاي بيني از برش و بخيه هاي روی صورت استفاده ميشود ميتوان سه هفته بعد بعد از جراحي بينی از ليزر جهت بهبود خط بخيه استفاده كرد.

بالابر برقی، فرق بینی گوشتی و استخوانی

5/5 - (1 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط