فرق ژل و فیلر در چیست؟

فهرست مطالب

فرق-ژل-و-فیلر

فیلر و ژل  مواد خاصی هستند که در پزشکی زیبایی برای اصلاح عیوب پوست مانند چین و چروک یا اسکار (از آکنه، جراحی و غیره) استفاده می شوند. فرق ژل و فیلر در هزینه، ماندگاری، میزان عوارض و … است. البته این دو مورد تنها گزینه‌های شما نیستند. شما همچنین می‌توانید از روش تزریق چربی به صورت استفاده کنید.

 می توان از آن ها برای « پر کردن » قسمت های خاصی از صورت یا بدن که حجم خود را از دست داده اند استفاده کرد. این حجم دهنده ها تفاوت هایی با هم دارند، از جمله در ماندگاری، هزینه و … ‌که قصد داریم به این موارد بپردازیم. در ابتدا به تعریف فیلر و ژل و انواع پرکننده ها می پردازیم.

تعریف فیلر

در ابتدای بررسی تفاوت فیلر و ژل به تعریف فیلر می پردازیم. در واقع فیلرها عمدتاً در پزشکی زیبایی برای مقابله با علائم پیری و طراوت بخشیدن به چهره استفاده می ‌شوند مانند تزریق فیلر بین دو ابرو که برای رفع خطوط عمودی بین ابروها به کار می‌رود.

در بیشتر موارد برای صاف کردن چین و چروک ها یا افزایش حجم یا تغییر شکل نواحی صورت مانند لب ها ، استخوان های گونه ، چانه و پیشانی انتخاب می شوند مثل روش تزریق فیلر چانه و تزریق فیلر لب.

فیلر ها با استفاده از سرنگ های از پیش پر شده مجهز به سوزن های بسیار ظریف به بافت زیر جلدی تزریق می شوند. تزریق فیلر یک روش سخت نیست و برای انجام آن نیازی به استفاده از بیهوشی نمی باشد. با این حال، باید فقط و به طور انحصاری توسط پزشکان متخصص در این زمینه انجام شود.

انواع فیلر صورت

فیلر صورت انواع

بسته به نقصی که باید درمان شود و بسته به نتایجی که باید به دست آید، می توان از انواع مختلف پرکننده ها برای مقابله با علائم پیری استفاده کرد. به طور کلی انواع مختلف پرکننده ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • پرکننده های بیولوژیکی یا قابل جذب
  • پرکننده های نیمه مصنوعی یا نیمه دائمی .
  • پر کننده های مصنوعی یا دائمی .

پرکننده های بیولوژیکی یا قابل جذب

فیلر های بیولوژیکی یا قابل جذب ( به عنوان پرکننده های سطحی نیز شناخته می شوند) پرکننده هایی هستند که اثر آن ها موقتی است، زیرا به تدریج توسط پوست دوباره جذب می شوند.

به طور مشخص، اثرات این پرکننده ها بین سه تا ده ماه است. با این حال، این مدت به شدت تحت تأثیر سبک زندگی و عادات ما است .

مدت در معرض نور خورشید و سبک زندگی نامنظم می‌ توانند به میزان قابل توجهی مدت اثر پرکننده را کاهش دهند. حتی اگر اثر موقت را بتوان به عنوان یک نقطه ضعف در نظر گرفت، فیلر های بیولوژیکی هنوز چندین مزیت دارند، مانند:

  • عموماً توسط پوست به خوبی جذب می شوند و در اکثریت قریب به اتفاق موارد، مشکلات حساسیت ایجاد نمیکنند.
  • اجازه می دهند تا یک نتیجه طبیعی به دست بیاید.
  • پس از تزریق نیازی به زمان بهبودی ندارند. بنابراین می توانید بلافاصله فعالیت های خود را از سر بگیرید.
  • استفاده از فیلر های قابل جذب بیش از همه برای پرکردن چین و چروک هایی با عمق کمتر و حجم دادن به لب ها و استخوان های گونه انجام می شود.

 

پرکننده های نیمه مصنوعی یا نیمه دائمی

پرکننده-های-نیمه-مصنوعی-فیلر

پرکننده های نیمه دائمی از گروه پرکننده های عمقی هستند .در واقع، آن ها را می توان به بافت زیر جلدی، یا به لایه های عمیق تر درم (لایه میانی پوست ما) تزریق کرد.

مدت زمان اثر فیلر های نیمه دائمی تقریباً سه سال است، اما در برخی موارد می تواند حتی بیشتر باشد. مانند پرکننده های بیولوژیکی، فیلر های نیمه دائمی نیز توسط پوست جذب می شوند، اما بسیار کندتر و در زمان های بسیار طولانی تر.

پرکننده های نیمه دائمی بیش از همه برای صاف کردن عمیق ترین چین و چروک ها و افزایش حجم استخوان گونه، لب ها و چانه استفاده می شوند. برای افزایش حجم همچنین می‌توان از تزریق چربی به گونه و تزریق چربی به چانه نیز استفاده کرد.

پرکننده های مصنوعی یا دائمی

پرکننده های دائمی، همراه با پرکننده های نیمه دائمی ، از گروه پرکننده های عمقی هستند. با این حال، فیلر های دائمی به هیچ وجه توسط پوست جذب نمی شوند و اثرات آن ها در واقع در طول زمان دائمی است.

با توجه به این ویژگی، فیلر های مصنوعی مخصوصاً برای صاف کردن چین و چروک ‌ها و شیارهای عمیق ‌تر مناسب هستند و در صورتی که نتایج به‌ دست ‌آمده رضایت ‌بخش نباشد، می‌ توان آن ها را حذف کرد. فرق فیلر و ژل در مصنوعی ژل بودن است به طوری که فقط نوع دائمی فیلر ها مصنوعی هستند.

تعریف ژل

ژل یک ماده مصنوعی خاص است که می تواند برای پر کردن شیار های عمیق صورت استفاده شود. این ماده معمولا برای حجم دهی به لب ها، گونه ها و از بین بردن خطوط لبخند تزریق می شود. فرق بین ژل و فیلر نیز در موارد بسیاری از جمله همین مصنوعی بودن ژل است.

ژل می تواند در کوتاه زمان ممکن باعث پر شدن حفره های پوستی یا حجیم کردن قسمت های مختلف صورت شود‌. در صورت نارضایتی از میزان ژل استفاده شده نیز می توانید از پزشک متخصص و بهترین جراح لیفت صورت دکتر سالومه سالاریان بخواهید آن را کاهش یا افزایش دهد.

مقایسه فرق ژل و فیلر از نظر موارد استفاده

پاسخ به این که تفاوت ژل و فیلر در چیست به موارد استفاده هر یک می پردازیم. فیلر ها بیشتر برای پر کردن شیار های نیمه عمیق مانند روش تزریق فیلر دور چشم و برای از بین بردن زخم های به جای مانده از سوانح انجام می شود اما ژل ماده ای است که معمولا برای حفره های عمیق صورت و عمل های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض فیلر و ژل

توجه به فرق ژل و فیلر از نظر عوارض حائز اهمیت است. فیلر های نیمه دائمی و یا قایل جذب عوارض کمتری نسبت به ژل دارند‌. البته اگر تزریق فیلر و ژل توسط پزشک متخصص انجام گیرد، این عوارض به وجود نخواهد آمد.

گروه سنی مناسب ژل و فیلر

گروه-سنی-مناسب-ژل-و-فیلر

فرق فیلر با ژل از نظر گروه سنی چندان مشخص نیست. چه برای تزریق فیلر و چه ژل گروه سنی خاصی وجود ندارد اما پزشک متخصص زیبایی معمولا این روش ها را برای افراد زیر سن بلوغ تجویز نمی کنند زیرا در مراحل بلوغ تغییرات ظاهری چهره در آن ها اتفاق می افتد و این با تزریقات زیبایی ممکن است در تضاد باشد.

تحریک کلاژن با ژل انجام می گیرد یا فیلر؟

در پاسخ به سوال فرق ژل لب با فیلر چیست، نتایج حاصل از طبیعی بودن فیلر نیز جای صحبت دارد. فیلر هایی نیز وجود دارند که عمل پر کردن را انجام می ‌دهند که می‌ توانیم غیرمستقیم آن را تعریف کنیم. به عنوان مثال، این مورد در مورد پرکننده پلی لاکتیک اسید (پرکننده بیولوژیکی یا قابل جذب) صدق می کند.

هنگامی که این فیلر تزریق می شود، فوری منجر به پر شدن شیار و خطوط روی پوست نمی شود بلکه یک اثر تحریک کننده بر روی سنتز کلاژن جدید اعمال می کند و نوعی اثر لیفت کنندگی غیر مستقیم ایجاد می کند. این در حالی است که ژل معمولا به افزایش کلاژن مفید پوست کمک چندانی نمیکند.

بنابراین بررسی پرسش فرق ژل و فیلر چیه به این نتیجه می رسیم که این تفاوت ژل یا فیلر در میزان تحریک کلاژن نیز مشاهده می شود. اگر شما نیز مانند بسیاری از افراد به دنبال تحریک کلاژن و جوان سازی طبیعی پوست خود هستید، فیلر و نوع پلی لاکتیک اسید آن بهترین گزینه است.

فیلر و ژل کدام طبیعی و کدام مصنوعی است؟

فرق ژل با فیلر در مواد تشکیل دهنده آن ها نیز مشاهده می شود. فیلر معمولا از مواد طبیعی گرفته می شود درحالی که ژل ماده ای مصنوعی است. بنابراین نتایج حاصل شده از فیلر نیز طبیعی و عوارض آن کم خواهد بود. بنابراین در بررسی فرق فیلر و ژل به این نتیجه می رسیم فیلر ماده ای طبیعی با کمترین عوارض است. با این وجود اگر به دنبال روشی طبیعی‌تر هستید، تزریق ژل در مواردی مانند تزریق فیلر ابرو و تزریق چربی خط خنده می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

سوالات پر تکرار فرق فیلر و ژل

ژل بهتر است یا فیلر؟

با توجه به نوع و میزان کاستی های صورت، موارد مصرف متنوعی دارند و نمیتوان یکی را برای همه تجویز کرد ولی با توجه به نتایج طبیعی فیلر، پزشکان آن را بیشتر توصیه می کنند.

ماندگاری فیلر بیشتره یا ژل؟

در واقع تفاوت بین ژل و فیلر در میزان ماندگاری پر رنگ تر است. میزان ماندگاری ژل بین ۶ تا ۱۲ ماه و ماندگاری فیلر ها ۶ تا ۱۸ ماه است. فیلر های دائمی ماندگاری بیشتری از دو نوع دیگر فیلر ها دارند.

4.2/5 - (8 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط