مراحل جراحی بینی

فهرست مطالب

جراحی بینی امروزه یکی از محبوب ترین جراحی های زیبایی می باشد که در سراسر دنیا طرافدارن زیادی پیدا کرده است. جراحی بینی شامل مراحل مختلفی می باشد که ما قصد داریم در این مقاله به بررسی تک تک مراحل جراحی بینی به ترتیب بپردازیم.

مراحل جراحی بینی

مراحل جراحی بینی به چه صورت است ؟

١/ بيهوشی يا بيحسی

اولین مرحله از مراحل جراحی بینی، بیهوشی یا بی حسی می باشد، انتخاب روش بيهوشي بيشتر بر عهده جراح بيني مي باشد. بطور كلي دو روش وجود دارد. يكي كه بيشتر مورد استقبال جراحان است بيهوشي كامل هست بدين صورت كه متخصص بيهوشي داروي تزريقي و استنشاقي براي بيمار استفاده ميكند و بعد از ان اقدام به گذاشتن لوله بيهوشي در مسير راه هوايي مي كند. تا انتهاي عمل اين لوله باقي مي ماند و در پايان جراحي لوله بيهوشي خارج ميشود و پس از پايان يافتن تاثير داروهاي بيهوشي بر فرد و بيدار شدن بيمار از اتاق عمل خارج ميشود . در روش ديگر بعد از تزريق وريدي داروهاي بيهوشي از لوله بيهوشي استفاده نميشود و در مجموع از بيهوشي سطحي تري استفاده ميشود . در حال حاضر جهت انجام جراحي بيني دقيق تر و با عارضه كمتر جراحان بيني ترجيح بر استفاده از روش اول و استفاده از لوله بيهوشي دارند .

٢/ برش جراحی زيبايی بينی

دومین مرحله از مراحل جراحی بینی ، برش جراحی می باشد که شامل دو روش است ؛ روش بسته كه تمامي برشهاي مورد نياز داخل بيني داده ميشود و در انتها ترميم ميشود معمولن از نخ هاي قابل جذب استفاده ميشود كه نياز به خارج كردن بخيه بعد از عمل نمي باشد . در روش باز يك برش كوچك در ناحيه كولوملا ( ستون بيني كه بين دو سوراخ بيني قرار دارد ) داده ميشود . سپس از اين طريق پوست بيني كه غضروف ها و استخوان هاي بيني را پوشانده است با احتياط بلند ميشود تا جراح دسترسي كامل به قسمتهاي مختلف بيني براي بازسازي ان داشته باشد .

٣/ تغيير شكل بينيش

سومین مرحله از مراحل جراحی بینی ، تغییر شکل بینی می باشد، گاهي براي كوچك كردن بيني بزرگ نياز به برداشتن قسمتهاي خاص استخوان و غضروف هست . در بعضي موارد نيز جراح براي بهتر شدن شكل بيني غضروف به ساختمانهاي موجود اضافه ميكند . بهترين منبع اين غضروف از قسمتهاي مناسب سپتوم ( تيغه وسط بيني ) ميباشد . در افراديكه در گذشته تحت دستكاري تيغه وسط بيني بدليل جراحي انحراف بيني يا زيبايي قرار گرفته اند و يا ضربه شديد قبلي به بيني باعث از بين رفتن غضروف سپتوم شده باشد جراح ميتواند از غضروف گوش و در موارد نادرتر از غضروف دنده اي قفسه سينه استفاده كند . البته در بعضي موارد هم جراح از غضروف هاي هموگرافت و يا پروتز استفاده ميكند كه در اين موارد ريسك عوارض ناشي از گرافت غضروفي بسيار بالاتر است .

٤/ اصلاح تيغه وسط بيني يا سپتوپلاستي

چهارمین مرحله از مراحل جراحی بینی اصلاح تیغه وسط بینی می باشد، در موارديكه بيمار همزمان دچار اختلال راه تنفسي بيني ميباشد جراح حين اين عمل قسمتهاي منحرف تيغه بداخل بيني را اصلاح ميكند تا عملكرد تنفسي بعد از رينوپلاستي نيز خوب شود .

٥/ بستن زخم

پنجمین مرحله از مراحل جراحی بینی بستن زخم می باشد، بعد از اينكه جراح شكل مورد نظر بيني را اعمال كرد پوست بلند شده روي استخوان و بافتهاي بيني مجددا قرار گرفته و محل برش اوليه با نخ هاي پلاستيك ظريف دوخته ميشود .

دریافت مشاوره رایگان

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

٦/ اصلاح سوراخ های بينی

ششمین مرحله از مراحل جراحی بینی اصلاح سوراخ های بینی می باشد، در مرحله اخر وقتي شكل دهي بيني به اتمام رسيد جراح سوراخهاي بيني را بررسي ميكند و در صورتيكه سايز و شكل سوراخها با فرم فعلي بيني همخواني نداشته باشد از طريق برشهاي روي پره بيني اقدام به شكل دهي جديد سوراخهاي بيني ميكند . البته در تكنيك هاي جديد جراح طوري غضروفهاي نوك بيني را بازسازي ميكند تا در صورت امكان نياز به ترميم سوراخهاي بيني نباشد تا بعد از عمل هيچ جاي بخيه كنار پره هاي بيني باقي نماند .

٧/ مرحله پايان جراحی بينی

هفتمین مرحله از مراحل جراحی بینی مرحله پایانی جراحی بینی می باشد، جراح زيبايي بعد از اتمام مراحل فرم دهي بيمار و رسيدن به نتيجه مطلوب زيبايي اقدام به گذاشتن اسپلينت داخل بيني ، چسب هاي رينوپلاستي روي بيني و در اخر اسپلينت روي بيني ميكند . سپس متخصص بيهوشي لوله بيهوشي بيمار را خارج كرده و او را تحويل ريكاوري ميدهد . در اين محل بيمار تحت مراقبت قرار ميگيرد تا تاثير داروهاي بيهوشي كمتر شود .

 

٨/ مراقبتهاي چند ساعت اول بعد از جراحی بينی

بعد از اينكه شرايط هوشياري فرد به حد قابل قبول رسيد از اتاق عمل خارج ميشود و حدود ٣ ساعت در بخش مراقبت هاي بعد از جراحي تحت درمان قرار ميگيرد . اين زمان براي كاهش سطح گيجي و خواب الودگي بيمار لازم ميباشد . در اين مرحله اطرافيان بيمار از كمپرس يخ روي صورت براي كاهش ورم و كبودي استفاده مي كنند.

بهتر است بيمار در حالت نيمه نشسته بخوابد اينكار نيز باعث كاهش ورم صورت ميشود . بعد از هوشياري كامل فرد اقدام به خوردن اب سپس مايعات شيرين ميكند . توصيه ميشود روز اول بعد از جراحي بيني از مايعات حاوي پروتيين مانند اب ماهيچه براي ترميم زخم استفاده شود . مصرف اب أناناس و اب كرفس در كاهش تورم و كبودي احتمالي حاصل از جراحي معجزه ميكند . در افراديكه تمايل به خوردن اين دو نوشيدني را ندارند در صورت كبودي و تورم ميتوانند از محصولات قرص و يا كرم ارنيكا استفاده كنند .
پرستار انتي بيوتيك و داروهاي تجويز شده توسط جراح را براي بيمار تزريق ميكند و فرد ميتواند با حال عمومي خوب به منزل برود .

٩/ مراقبت های هفته اول بعد از جراحی زيبايی بينی

توصيه فراوان ميشود فرد بعد از عمل زيبايي بيني در منزل استراحت كند و در صورت امكان هفته اول سركار نرود . در اين هفته از داروهاي تجويز شده خوراكي و قطره هاي داخل بيني استفاده كند . براي كاهش درد فقط از محصولات گروه استامينوفن استفاده شود . بهتر است از لباسهاي جلو دكمه دار در اين مدت استفاده شود تا حين تعويض لباس از اسيب احتمالي بيني جلوگيري شود . استحمام واجب است به اينصورت كه از گردن به پايين بطور كامل شسته شود براي شستن سر بيمار روي صندلي بنشيند و سر را به عقب خم كند همراه بيمار از عقب موهاي بيمار را شامپو كند بطوري كه اب روي صورت فرد نريزد.

سپس در آخر با دستمال مرطوب قسمتهاي مختلف صورت به جز بيني و كنار نزديك به ان تميز شود . مسواك زدن بعد از عمل بيني واجب است و باعث كاهش ميزان ميكربهاي منطقه ميشود . بعضي افراد دچار قرمزي چشم بدنبال جراحي ميشوند كه بهتر است با نظر جراح مربوطه قطره چشمي مصرف شود . در بعضي بيماران لوله بيهوشي باعث گرفتگي صدا بعد از جراحي ميشود كه نياز به اقدام خاصي ندارد فقط توصيه به خوردن مايعات ولزم ميشود .
در اين مدت ميتوانيد كتاب و يا روزنامه بخوانيد به شرطي كه انرا مقابل چشم قرار دهيد تا مجبور نشويد سر را خم كنيد . بهتر است از صحبت كردن با اطرافيان و يا تلفن پرهيز كنيد . قويا توصيه ميشود مصرف سيگار و قليان را بطور كامل در مدت بهبود بعد از جراحي بيني قطع كنيد .

مراحل جراحی بینی

١٠/ برداشتن اسپلينت داخل و خارج بينی

در موارديكه بيمار تحت سپتوپلاستي حين جراحي زيبايي هم قرار گرفته باشد جراح اسپلينت داخل بيني برايش تعبيه ميكند . در غير اينصورت فقط مش گاز كوچك داخل بيني قرار داده ميشود تا جلوي خونريزي و احساس ناراحتي بيمار را بگيريد . در تمام موارد جراحي زيبايي بيني براي فرد اسپلينت روي بيني قرار داده ميشود تا استخوانها و غضروف ها و نسوج بيني را در جاي جديد نگهدارد . اين اسپلينت ها ظرف ٧ الي ١٠ روز توسط جراح خارج ميشود .

 

مراحل جراحی بینی

 ويزيت هاي بعد از جراحی بینی

توصيه مي شود فرد داوطلب جراحی بینی هفته اي يكبار جهت تعويض چسب هاي رينوپلاستي به جراح بینی خود مراجعه كند . معمولا حدود چهار هفته نياز است كه فرد هفتگي تحت معاينه و مراقبت توسط جراح بيني قرار گيرد .

مراحل جراحی بینی

5/5 - (1 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

با تکمیل فرم زیر، مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط