نکات قبل و بعد از جراحی زیبایی بینی

فهرست مطالب

شکل و فرم بینی از والدین به فرزندان به ارث می‌رسد، بیش از اندازه بزرگ یا کوچک بودن بینی‌ یا شکل بد فرم آن باعث می شود اشخاصی از داشتن چنین بینی هایی ناراضی باشند. این عضو در دوران نوجوانی و جوانی رشد می‌کند، رشد بینی در سن ۱۶ سالگی به بالاترین حد خود رسیده و بعد از این سن رشد آن متوقف می‌شود. جراحی زیبایی بینی ، رینوپلاستی نامیده می‌شود، عمل جراحی بینی بیشتر برای تغییر شکل دادن به بینی انجام می شود، در عمل بینی شکل نوک، پل و سوراخ‌های بینی و همین‌طور زاویه‌ی بین بینی و لب بالایی را می‌توان تغییر داد و همچنین برای بزرگ کردن و کوچک کردن سوراخ بینی و کوچک کردن اندازه‌ی بینی این عمل قابل انجام است. زمانی که سایز بینی  کوچکتر می شود فاصله و اندازه ی بینی با چشم‌ها، دهان و گونه‌ها متناسب شده که این عمل باعث تقارن بیشتر صورت می گردد. لازم به ذکر است که گاهی اوقات مشکلات تنفسی را نیز همزمان با عمل جراحی بینی می‌توان برطرف کرد.

 

عمل جراحی زیبایی بینی

در ذهن خود ساختمان بینی را شبیه به سقف خانه تصورکنید. در عمل رینوپلاستی, جراح از زیر پوست از طریق ایجاد برش‌هایی درون سوراخ‌های بینی به ساختمان بینی، متشکل از استخوان در نیمه‌ی بالایی و نرمه استخوان (غضروف) در نیمه پایینی، راه می‌یابد. به منظور تقویت بینی و نزدیک‌تر ساختن پل آن به صورت، برآمدگی آن برداشته می‌شود سپس جهت بازگرداندن برآمدگی یا خط پل جدید، استخوان‌های بینی را در محل اتصال به استخوان‌های گونه می‌برند تا دو سمت بینی به هم نزدیک شوند قابلیت ارتجاعی پوست پوشش دهنده موجب می‌شود تا پوست بتواند با منقبض شدن روی ساختمان را مانند قبل بپوشاند اگر در تنفس از راه بینی مشکل دارید، این مشکل را نیز می‌توان همزمان با تنظیم موقعیت ورقه استخوان جدا کننده‌ی نیمی از بینی از نیمه‌ی دیگر آن برطرف نمود اگر چه ساختار اصلی بینی کوچک می‌شود، اما پوست بیرونی دست‌نخورده باقی می‌ماند. عرض بینی در جراحی کوچک کردن بینی کاهش می‌یابد، اگر این باریک شدن منجر شود که سوراخ‌های بینی بیش از اندازه پهن به نظر رسند، تنگ کردن آنها با بریدن بخش کوچکی از پوست کف سوراخ بینی ضرورت می‌یابد که زخم کوچکی را در هر یک از دو سمت به‌جا می‌گذارد. در جراحی زیبایی بینی ، غضروف و استخوان بینی برداشته می‌شود، در چنین مواردی، برش‌های کوچکی در هر سوراخ بینی ایجاد می‌گردد  این برش‌ها تنها زخم‌های بسیار ریزی از خود به جای می‌گذارند و در داخل چین بین سوراخ بینی و صورت پنهان می‌شوند که پوست می‌بایست در نهایت به شکل چارجوب جدید درآید اما از آنجا که قابلیت کشسانی و ارتجاعی پوست به میزان مشخصی می‌باشد و پوست نمی‌تواند بیشتر از حد خاصی جمع شود، میزان کاهش حجم بینی نیز محدود بوده و بیشتر از آن حد، دست‌یافتنی و امکان‌پذیر نمی‌باشد. خصوصاً در افرادی که میانسال هستند یا بینی‌شان بیش از حد بزرگ است .

جراحی زیبایی بینی

 مشاوره جراحی بینی

در جلسه مشاوره، وظیفه ی جراح این است که به نگرانی‌ها و هدف‌های بیمار به دقت گوش دهد، در طول مشاوره در کلینیک زیبایی دکتر تمامی بخش‌های بینی فرد و تناسب آن با دیگر اعضای صورت را مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار می‌دهد، توجه داشته باشد گرفتن چندین عکس از فرم بینی فرد قبل از عمل حیاتی می باشد تا جراح بتواند سلامت غشاء بینی و عملکرد تنفسی شما را مورد ارزیابی قرار دهد.

کاندیدای مناسب جراحی زیبایی بینی

مناسب ترین کاندیدا کسانی هستند که از سلامتی عمومی خوبی برخوردار می باشند سن افراد باید بیشتر از 16 سال باشد, و همچنین لازم است افرادی کاندیدا شوند که دخانیات مصرف نمی‌کنند، نکته ی مهم این است که جراحی زیبایی بینی نباید بر روی بینی‌هایی که هنوز در مراحل شکل‌گیری و رشد هستند انجام شود. رشد بینی در دختران در سن 13 تا 14 سالگی و در پسران در سن 15 تا 16 سالگی کامل می‌شود.

جراحی زیبایی بینی

عمل جراحی زیبایی بینی برای چه افرادی مناسب نیست ؟

اگر در سنین میانسالی به سر می‌برید یا بینی بسیار بزرگ دارید، باید این نکته را در نظر بگیرید که برای کوچک کردن اندازه بینی حدی وجود دارد که به محدودیت‌های خاصیت ارتجاعی پوست برای انقباض و مطابقت یافتن با ساختمان کوچک‌تر مربوط می‌شود. چنانچه در گذشته بینی‌تان صدمه دیده و خمیده شده است احتمال راست کردن کامل آن بسیار پایین است. اگر پوست نوک بینی ضخیم و چرب باشد، نمی‌توان ظاهر حجیم آن را تا اندازه دلخواه شما کاهش داد، سوراخ‌های بینی بزرگ را مشکل بتوان بدون بریدن پوست و باقی گذاشتن زخم‌های قابل ملاحظه کوچک کرد در کل، باریک کردن پوست بدون باقی ماندن جای زخم غیرممکن است.

جراحی زیبایی بینی

قبل از عمل جراحی بینی چه باید کرد

به منظور پیشگیری از لخته شدن خون، حداقل یک ماه قبل از عمل جراحی بینی مصرف سیگار را قطع نمایید. جراح باید در طول جلسه مشاوره داروهای فرد را ارزیابی کند و اگر نیاز بود مصرف برخی از داروها را قطع کند.

 

مراقبت های بعد از جراحی بينی

١- خونريزي كم در حد قطره بعد از جراحي طبيعي است و ممكن است يك يا دو روز طول بكشد . توصيه ميشود گاز استريل به قطعات كوچك اماده كنيد و هر سه ساعت يكبار پانسمان جلوي بيني را عوض كنيد .

٢- معمولا بيماران بعد از جراحي زيبايي بيني دچار سر درد ميشوند كه اين بدليل دستكاري هاي استخواني و پانسمان داخل بيني و احتقان همزمان ان هست لذا بهتر است از مسكن استامينوفن ٥٠٠ ميلي گرم و يا استامينوفن كدئين هر ٤ ساعت استفاده كنيد . در صورتيكه سر درد شما خيلي شديد است به جراح خود اطلاع دهيد .

٣- جراح بيني براي شما قطره هاي مخصوص تجويز ميكند كه در هفته اول روزي ٦ بار هر بار ٦ قطره در بيني بريزيد .

٤- در موارديكه بيمار همزمان تحت جراحي اصلاح تيغه داخلي بيني براي ترميم تنفس ( سپتوپلاستي ) نيز قرار گرفته باشد جراح بيني اسپلينت لوله دار داخل بيني تعبيه ميكند تا بيمار بتوانداز طريق لوله تنفس كند لذا توصيه ميشود از قطره هاي تجويز شده توسط جراح بيني طي روز مرتب استفاده كنيد تا ترشحات خشك شده بيني باعث انسداد لوله نشوند .

٥- توصيه ميشود تا دو هفته با دهان باز عطسه كنيد . معمولا جراح زيبايی بينی برای كاهش دفعات عطسه دارو برای شما تجويز ميكند در غير اينصورت ميتوانيد براي كاهش عطسه از قرص ستريزين يا لوراتادين و يا سرماخوردگی استفاده كنيد .

٦- در موارديكه جراح بيني براي كوچك كردن سوراخ هاي بيني از بخيه هاي خارج بينی حد فاصل پره بينی و صورت استفاده كرده باشد توصيه ميشود در هفته اول روزانه ٤ بار پماد انتي بيوتيك تجويز شده براي شما روي بخيه ها به ارامي بماليد . از پماد هاي كاهنده اسكار بعد از عمل نيز ميتوانيد طي هفته دوم عمل استفاده كنيد .

٧- انتهای جراحی كوچك كردن بينی جراح اسپلينت مخصوص روي بيني شما ميگذاريد كه ظرف ٥ الي ١٠ روز بعد جراح بيني اسپلينت را خارج خواهد كرد و بعد از ان از چسب های مخصوص رينوپلاستي ( از جمله 3m ميكروپور ) براي فرم دهي بيني استفاده خواهد كرد . توصيه ميشود جهت تعويض چسب به جراح زيبايي بيني هفته اي يكبار تا يك ماه مراجعه كنيد .

٨- بعد از جراحی كوچك كردن بينی بدليل پانسمان بينی حمام كردن شما بايد به اينصورت باشد كه روي صندلی بنشينيد و سر را به عقب خم كنيد و موهاي خود را با كمك فرد ديگر شامپو كنيد . با دستمال خيس ميتوانيد صورت خود را تميز كنيد ولی به لب بالا و اطراف بيني دست نزنيد . از گردن به پايين خود را ميتوانيد با دوش اب و صابون بطور كامل شستشو دهيد . يك هفته بعد روزي كه قرار است براي برداشتن اسپلينت به جراح بيني مراجعه كنيد دوش كامل بگيريد به نحوي كه اب روي سر و صورت شما بريزد و شامپو كنيد . تا زمانيكه هفته اي يكبار جهت تعويض چسب به جراح زيبايی مراجعه ميكنيد روال حمام كردن شما به همين صورت باشد .

٩- طي هفته اول از انتي بيوتيك خوراكي حتما استفاده كنيد .

١٠- جهت كاهش ورم و كبودي احتمالي از اب كرفس و اب أناناس ميل كنيد .

 

بهبودی بعد از جراحی زیبایی بینی

نتايج بعد از جراحی زیبایی بینی بستگي به فرم و جنس پوست و غضروف بيني اوليه بيمار دارد. در مجموع ورم كلي بينی بعد از خارج كردن اسپلينت ظرف دو هفته كاهش محسوس خواهد داشت و فرم كلي بيني ظرف ٤ تا ٨ هفته نمايان خواهد شد البته كاهش بيشتر ورم در طي سال اول بعد از جراحي نيز خواهيم داشت . در افراد با بيني هاي گوشتي ورم بيني ظرف ١٨ تا ٢٤ ماه نيز كاهش بيشتر خواهد داشت . در بعضي بيماران جهت كاهش ورم و فرم دهي نوك بيني نياز به تزريق موضعي حدود دو ماه بعد از جراحي ميباشد كه تشخيص و انجام ان بر عهده جراح زيبايي بيني هست . جراحي كوچك كردن بيني اين روزها بيشتر در كلينيك هاي سرپايي روز تحت بيهوشي عمومي انجام ميشود و بيمار سه ساعت بعد از به هوش آمدن در صورت داشتن حال عمومي خوب مرخص ميشود . بهتر است بيماران در طي هفته اول بعد از جراحي بيني در منزل استراحت كنند و در طي هفته دوم شروع به كار كنند.

فعاليت هاي سنگين ورزشي را يكماه بعد از جراحي بيني ميتوانيد شروع كنيد .معمولا كبودي بدنبال جراحي كوچك كردن بيني بسيار كم است و ظرف ٥ روز بعد از عمل جراحی زیبایی بینی از بين خواهد رفت . ورم مختصر اطراف بيني ممكن است تا دو هفته برطرف شود .در صورت استفاده از كيسه يخ بلافاصله بعد از عمل و استفاده از دو تا بالش زير سر براي بالا نگهداشتن سر احتمال ايجاد كبودي و ورم به حداقل ميرسد . قطع مصرف قرص هاي از نظير اسپيرين بروفن ژلوفن ديكلوفناك ويتامين اي مولتي ويتامين چاي سبز غذاي سير دار دو هفته قبل عمل جراحی زیبایی بینی احتمال كبودي را به حداقل ميرساند . در افراديكه اصلاح انحراف تيغه داخل بيني همزمان با جراحي زيبايي بيني داشته اند مراقبت هاي بعد از جراحي كمي بيشتر هست . معمولا با نظر جراح بيني يكماه بعد از جراحي هفته اي يكبار جهت تعويض چسب و معاينات تكميلي به جراح خود مراجعه ميكنيد و بعد از ان دو هفته يكبار و سپس به فواصل سه ماه يكبار جهت اطمينان از روند كامل بهبودي مراجعه مي كنيد.

در صورت استفاده از عينك بهتر است تا سه هفته لبه قسمت مياني عينك را با چسب به پوست بين دو ابرو بچسبانيد تا لبه عينك با استخوانهاي در حال جوش خوردن كناره هاي بيني تماس نداشته باشند . از يک هفته بعد از جراحي بيني ميتوانيد از كرم و لوازم ارايشي خود استفاده كنيد . بعد از خارج كردن اسپلينت ميتوانيد مسافرت برويد ولي در طي ان از داروهاي تجويزي استفاده كنيد .اعمال دندانپزشكي غير اورژانس بهتر است تا يك ماه بعد از جراحي بيني به تاخير بيفتد . احساس سنگيني و بيحسي نوك بيني معمولا تا يكماه بعد از جراحي بيني طبيعي است . در طي هفته هاي اول بعد از جراحي بيني بدليل ورم و استفاده از پماد هاي مخصوص داخل بينی تنفس از راه بينی مشكل است توصيه ميشود در اين مدت مرتب از سرم شستشوي بيني و پماد هاي انتي بيوتيك استفاده كنيد . بعد از سه هفته ميتوانيد از بينی خود بطور كامل نفس بكشيد . در تعداد كمي از افراد كه پوست ضخيم و دارای منافذ باز پوستی هستند براي كوچك كردن پره هاي بيني از برش و بخيه هاي روی صورت استفاده ميشود ميتوان سه هفته بعد بعد از جراحي بينی از ليزر جهت بهبود خط بخيه استفاده كرد.

عوارض جراحی زیبایی بینی

جراحی زيبايی بينی در كل جراحی كم خطری مي باشد به شرطي كه توسط جراح ماهر و خوب انجام شود . مانند تمام جراحي های ديگر خطرات جزيی ناشي از روند بهبود زخم و مسايل مربوط به بيهوشي را در بر دارد . بيهوشي عمومي در مركز مجهز و توسط متخصص بيهوشي خوب غالبا بدون عارضه مي باشد البته در موارديكه فرد مبتلا به بيماريهاي زمينه اي باشد كنترل و مراقبت بيشتري در حين و بعد بيهوشي را طلب ميكند . افراديكه سيگار قليان و يا ساير مواد مخدر و يا روانگردان مصرف مي كنند در معرض خطر بيشتري در حين بيهوشی ميباشند لذا توصيه می شود بيماران تا حد امكان از يك هفته قبل و يك هفته بعد از مصرف اين مواد اجتناب كنند.

عفونتهاي محل زخم جراحي و عفونت هاي مربوط به دستگاه تنفسي از جمله ريه نيز در اين افراد شيوع بيشتري دارد لذا حتما پزشك خود را در جريان مصرف اين مواد قرار دهيد . افراديكه مبتلا به بيماريهای غدد درون ريز هستند از جمله كم كاری يا پركاری تيروئيد ، ديابت و فشار خون نيز نيازمند تمهيدات لازم قبل و حين و بعد از جراحي زيبايي بيني هستند تا عوارض ناشي از جراحي كوچك كردن بيني را به حداقل برسانند . توصيه ميشود بيماران فرداي روز جراحي داروهاي مصرفي قبلي خود از جمله داروهاي اعصاب و ضدافسردگی و فشار خون و تيروئيد را شروع كنند . در صورتيكه بيماران توصيه های بعد از جراحي كوچك كردن بيني را به خوبي انجام دهند عوارض به نزديك صفر مي رسد.

بررسي هاي دقيق بينی قبل از جراحی زیبایی بینی از جمله بررسي وضعيت تنفسي بيمار ، انحراف تيغه بينی و مشكلات مربوط به سينوسهای اطراف بينی توسط جراح با تجربه و اگاه از خطرات و نتايج روشهای مختلف جراحی زیبایی بینی باعث به حداقل رساندن عوارض اختصاصي جراحی بينی مي شود . انجام سی تی اسكن و معاينات اختصاصي دقيق از نواحي مختلف بيني از جمله دريچه ديناميک بينی در اين راستا بسيار مؤثر مي باشد. شيوع عوارضی از جمله اختلال در تنفس از بينی ، كاهش بويايی به ميزان زيادی وابسته به تمهيدات و روشهای جراحی انجام شده توسط جراح مي باشد .

مشاوره قبل از جراحی زیبایی بینی و بررسي خواسته هاي بيمار از فرم بيني بعد از جراحي و هماهنگ كردن ان با فرم بيني بيمار و روشهاي ممكن جراحي اصل مهم در تصميم گيري براي انجام جراحي كوچك كردن بيني ميباشد . بيمار بايد اگاهي داشته باشد  كه جراح مربوطه تا چه اندازه امكان كوچك كردن بيني و يا برطرف كردن انحرافات شديد بيني يا كوچك كردن نوك و سوراخ بيني را دارد در اينصورت توقع بيمار از نتيجه جراحي بينی همسو با تلاش جراح در كوچك كردن بينی ميشود و نارضايتی بعد از عمل جراحی بینی به صفر می رسد .

 

5/5 - (1 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط