اقدامات لازم قبل و بعد از جراحی زیبایی بینی

فهرست مطالب

بهترین دکتر جراح بینی در تهران

در تمامی کشورهای دنیا مردم برای زیبایی، بینی خود را عمل می کنند تا از این طریق بتوانند ساختار بینی خود را تغییر بدهند تا زیبایی خاصی بدست آورند. در این مقاله از دکتر سلام به اقدامات ضروری قبل و بعد از جراحی زیبایی بینی پرداخته ایم. کسایی که علاقه دارند که بینی خود را عمل کنند، حتما این بخش را مطالعه کنند.

در همه رشته های پزشکی، جراحی جنبه نجات بیمار از درد و رنج را دارد، ولی در اقصی نقاط دنیا و کشورمان افرادی دیده می شوند که از روی میل و رغبت و بدون داشتن عارضه پزشکی، اقدام به جراحی زیبایی می کنند. در این مقاله با جراحی زیبایی بینی بیشتر آشنا شوید.

اگر تصمیم به انجام جراحی زیبایی بینی داشته باشید و همچنین درباه‌ی بارداری فکر می‌کنید یا به تازگی زایمان داشته‌اید، پیش از جراحی یک جلسه‌ی مشاوره ترتیب داده می‌شود. در این جلسه می‌توانید تمام سوالات خود را در رابطه با جراحی زیبایی بینی و بارداری بپرسید. جراحی بینی در بسیاری از موارد غیر قابل برگشت است. بنابراین باید مطمئن شوید که پیش از انجام آن تمام اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی وضعیت خود را کسب کرده‌اید.

روش های جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی عمدتاً به دو روش انجام می‌شود روش بسته و روش باز، که نوع جراحی به تخصص و انتخاب جراح بسیار وابسته می باشد.

اگر چه در روش بسته (Close)‌ برشهای سطحی داخلی بر روی بینی ایجاد می شود ولی جراح دید مستقیمی روی بعضی از قسمت‌های ساختمان اسکلتی بینی نداشته و قسمت‌هایی از پروسه عمل را با تکیه بر تجربه و لمس انجام می‌دهد. این روش برای بینی هایی که جراحی آن ها ساده می باشد قابل انجام می باشد ولی در بینی که مشکلات بسیاری دارد جراحی زیبایی بینی به این روش به درستی امکان پذیر نست.

 فوایده جراحی بینی می باشد که عبارتند از:

—برش کمتری روی بینی ایجاد می شود.

—مدت زمان جراحی زیبایی بینی کوتاه می باشد.

—بهبود و التیام بیمار سریع می باشد.

—ورم و کبودی کمتری دارد.

 

جراحی روی بینی‌های پیچیده معمولاً، با متد باز (Open) نتیجه بهتری می‌دهد. در روش باز با برشی که روی پوست تیغه وسط بینی زده می‌شود پوست بینی به طور کامل از روی بستر اسکلتی آن جدا شده و جراح دید کامل و دقیق‌تری دارد. بنابر این جراحی با دقت بیشتری صورت می‌گیرد مسلماً بینی‌هایی که زمینه پیچیده‌تر و مشکلات ساختمانی بیشتری دارند. برای نتیجه بهتر عمل جراحی بینی بایستی با این متد تحت عمل قرار گیرند. روش باز نیز در جراحی زیبایی بینی دارای فواید مخصوص به خود می باشد که عبارتند از :

—دقت جراح در این گونه جراحی افزایش می یابد

—استخوان بینی کامل مشخص میباشد و شکل دهی به این نوع بینی راحت است

—نتیجه قابل پیش بینی و بهتر است.

 

تاثیر نوع پوست در جراحی زیبایی بینی

همان طور که می دانید پوست یکی از عوامل تعیین کننده در نتایج جراحی زیبایی بینی می باشد نوع پوست را در این نوع جراحی زیبایی می توان به سه دسته تقسیم کرد.

—بینی با پوست معمولی

—بینی با پوست ضخیم

—بینی با پوست نازک

افرادی که در این نوع جراحی زیبایی بینی دارای پوست معمولی می باشند نتایج قابل قبول ترین در جراحی بینی کسب می کنند و افراد دو دسته دیگر معمولا نیاز به جراح زیبایی ماهر و توانا دارند تا جراحی بینی آن ها به بهترین شکل ممکن انجام شود. سعی کنید با مشاهده نمونه کار های قبل و بعد از جراحی زیبایی خود جراح دارای تخصص بالا بیابید.

رینوپلاستی

اصطلاح رینوپلاستی، به معنای تغییر شکل و فرم دهی بینی است. رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی ، روش جراحی پلاستیکی است که باعث تغییر ساختار بینی می شود. این تغییر با اضافه کردن و یا برداشتن استخوان و غضروف، گرافت و پیوند بافت از سایر قسمت های بدن، و یا قرار دادن مواد مصنوعی، جهت تغییر شکل بینی همراه می باشد.

جراحی زیبایی بینی ، متداول ترین روش جراحی زیبایی در دنیا است. بینی های بزرگ، کج، بدشکل، شکسته و یا آسیب دیده در اثر ضربه، با انجام رینوپلاستی، ظاهری مطلوب پیدا می کنند. مشکلات تنفسی نیز در جراحی زیبایی بینی برطرف خواهد شد.

اقدامات قبل از جراحی زیبایی بینی

در طول جلسات مشاوره، میان جراح بینی و دکتر، مسائلی نظیر، نحوه انجام جراحی زیبایی بینی ، میزان تغییرات بینی، هزینه جراحی، و اقدامات قبل و بعد از جراحی بینی مطرح می شود. دکتر، عکس هایی از بینی بیمار می گیرد تا قبل و بعد بینی باهم مقایسه شود، و تا حدی نتیجه جراحی برای جراح بینی و خود بیمار، مشخص خواهد شد. رینوپلاستی جنبه های روانی نیز برای بیمار دارد، از جمله این که: بیمار بر این باور خواهد بود، که بعد از جراحی بینی، تمام معایب بینی برطرف خواهد شد، پس بیمار می بایست انتظارات منطقی از رینوپلاستی داشته باشد.

قبل از جراحی زیبایی بینی ، بیمار باید:

—سیگار را کنار بگذارد.

—مصرف برخی از داروها مانند آسپرین باید قطع شود.

—قبل از جراحی صورت شسته شود و کاملا تمیز باشد.

—بیمار باید رژیم غذایی سالم داشته باشد.

اقدامات بعد از جراحی زیبایی بینی

بیماران بعد از جراجی در حالت مساعدی به سر می برند. سر درد از عوارض نادر رینوپلاستی است. روز اول بعد از جراحی، قطعا تورم و کبودی در بینی و اطراف چشم ها وجود خواهد داشت.

بعد از جراحی زیبایی بینی ، بیمار باید:

—استراحت کند.

—از پایین آوردن سر خودداری کند.

—داروهای تجویز شده از سوی دکتر را مصرف کند.

—از انجام فعالیت های سنگین و حمل بار سنگین دوری کند.

—در معرض تابش مستقیم نور خورشید فرار نگیرند.

 

انواع بیهوشی در جراحی زیبایی بینی

بیهوشی در عمل زیبایی بینی به دو صورت بیهوشی کامل و نیمه بیهوشی (IV Sedation) انجام می‌گیرد. در بیهوشی کامل با داروهایی که متخصص بیهوشی به کار می‌گیرد هوشیاری بیمار به طور کامل از بین رفته و بیمار جهت تنفس به دستگاه بیهوشی وصل می‌گردد و جهت این ارتباط لوله‌ای به داخل تراشه شما وارد می‌شود. بیمار بعد از جراحی زیبایی بینی به هوش آمده و چیزی از پروسه عمل را متوجه نشده است. در حالت نیمه بیهوشی یا (IV Sedation) داروهای تجویز شده توسط متخصص بیهوشی بیمار را خواب آلود کرده و بعد از تزریق موضعی داروی بی‌حسی روی بینی، بیمار درد نداشته و فقط احساس مبهمی از پروسه عمل خواهد داشت در این نوع بیهوشی تنفس بیمار با خود اوست و معمولاً ترشحاتی که ممکن است وارد حلق بیمار شوند ساکشن می‌گردند. نوع بیهوشی در عمل زیبایی بینی بسته به وضعیت روحی و جسمی بیمار و میزان کار مورد نیاز روی بینی توسط متخصص بیهوشی و جراح انتخاب شده و بیمار نیز می‌تواند بسته به شرایط روحی و توانایی خود در انتخاب نوع آن سهیم باشد. مسلماً در نوع نیمه بیهوشی با توجه به اینکه داروهای دریافتی بیمار کمتر است، بیمار سریع‌تر به روال عادی برگشته و مشکلات و عوراض کمتری خواهد داشت.

 

عوارض جراحی زیبایی بینی

۱- کاهش حس بویایی

کاهش حس بویایی یکی از شکایت هایی است که بیماران بعد از عمل دارند.کاهش حس بویایی، یک عارضه موقت جراحی زیبایی بینی و ناشی از ورم پوشش داخل بینی است و این تورم مانع از رسیدن مولکول ها به پایانه های اعصاب بویایی می شود، ولی قابل بازگشت است.

۲- خونریزی

اگرچه خونریزی غیرمعمول است، ولی این احتمال وجود دارد که بیمار حین عمل یا بعد از آن دچار خونریزی شدید شود، به طوری که گاهی برای بندآوردن آن به درمان اورژانس یا حتی تزریق خون نیاز است. دلایل متعددی وجود دارد؛ مثلا بیمارانی که دچار اختلال های انعقادی هستند، آسپیرین استفاده می کنند، فشارخون بالا دارند یا ویتامین E و سیر مصرف کرده اند، بیشتر در معرض خونریزی های غیرقابل کنترل قرار دارند.

۳- سوراخ شدن تیغه بینی

در مواردی که جراحی زبیایی بینی با اصلاح انحراف داخل بینی توام می شود، این احتمال وجود دارد که جراحی منجر به ایجاد سوراخی در تیغه بینی شود. بیمار بعد از عمل شاید هیچ علامتی نداشته باشد ولی اغلب با آبریزش بینی و تنفس سوت مانند به پزشک مراجعه می کند.

۴- کوچکی سوراخ های بینی

کوچکی بیش از حد سوراخ های بینی مشکل ساز می شود. پره های بینی به عنوان دریچه های آن عمل می کنند. اگر در فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته، هنگام تنفس پره ها به تیغه بینی نزدیک شود به این معنی است که یا از ابتدا پره های بینی اش ضعیف بوده که با جراحی ضعیف تر شده یا اینکه جراح حین عمل، ساختارهای نگهدارنده بینی را تقویت نکرده است. در این مواقع بیمار نیازمند عمل جراحی مجدد است.

۵- عفونت

عفونت پس از جراحی عموما شایع نیست، ولی در صورتی که ایجاد شود، نیازمند درمان اضافی شامل مصرف آنتی بیوتیک هاست.

۶- آسیب به بافت های عمقی

ساختارهای عمقی تر مثل اعصاب، مجاری اشکی، عروق خونی و عضلات ممکن است حین جراحی صدمه ببینند. صدمه به بافت های عمقی تر می تواند موقتی یا دائمی باشند.

۸- کرختی پوست

احتمال بروز بی حسی حس دائمی در پوست بینی وجود دارد و ایجاد آن قابل پیش بینی نیست.

۹- مرگ در اثر ماده بیهوشی

احتمال عوارض، صدمه و حتی مرگ در تمام انواع بی حسی جراحی، چه بی حسی موضعی و چه بیهوشی عمومی یا تسکین بخشی با دارو در وجود دارد.

۱۰- افزایش تنفس دهانی

تعدادی از بیماران ممکن است تا مدت ها بعد از عمل جراحی مجبور شوند از راه دهان تنفس کنند. آن گروه از افرادی که قبل از عمل دچار آلرژی بودند، بعد از عمل آلرژی شان به مراتب شدیدتر خواهد شد و شاید چند هفته تا چند ماه هم طول بکشد، اما به خاطر تورم مخاط، بعد از جراحی تا ۱۰ درصد موارد افراد سالم نیز علایم حساسیت را پیدا خواهند کرد.

 

بعد از جراحی زیبایی بینی انتظار چه چیزی داشته باشیم

صورت کمی پف دارد و نواحی اطراف چشم و بینی کبود و متورم است . کبودی دور چشم و تورم اطراف بینی برای چند روز ادامه دارد و پس از آن بهبود می یابد.کمپرس سرد می تواند برای به حداقل رساندن تورم و کاهش درد مفید باشد . دکترتان ممکن است برای کاهش درد برای شما مسکن نیز تجویز کند. حدودا ۱۰ تا ۱۴ روز طول می کشد تا کبودی و تورم بعد از جراحی تقریبا از بین برود. ممکن است نیاز باشد تا چند روز اول بعد از جراحی سر خود را بالا نگه دارید.ممکن است چندین هفته طول بکشد تا دوباره بتوانید فعالیت های شدید را از سر بگیرید.

اگر نتیجه ی جراحی برای من رضایت بخش نبود چه کار کنم؟

متاسفانه علی رغم بهترین تلاش های دکتر، در بعضی موارد یک بیمار ممکن است از نتیجه جراحی دکتر خود ناراضی باشد .این اتفاق می تواند علل مختلفی داشته باشد از جمله خطای جراحی یا انتظارات غیر واقع بینانه از طرف بیمار. اگر بینی آنها در ماه های اول شکل ایده آلی که مد نظر داشته اند نگرفته است بیماران نباید وحشت زده بشوند زیرا نتیجه ی نهایی جراحی می تواند تا یک سال متغیر باشد، .اگر بیمار حتی پس از اینکه بینی شکل نهایی خودش را گرفت از نتیجه جراحی ناراضی بود،گزینه هایی برای اصلاح و درمان وجود دارد .بسته به میزان تغییرات که نیاز است، جراح ممکن است تغییر شکل بدون جراحی یا اگر جزو افراد واجد شرایط برای جراحی ترمیمی باشید جراحی ترمیمی را به شما پیشنهاد کند.

به حداقل رساندن ریسک ها

قدم اول، انتخاب جراح واجد شرایط. انتخاب یک جراح بینی خوب برجسته که استانداردهای ایمنی مناسب را حفظ کند می تواند احتمال ایجاد عفونت،ایجاد حفره و عوارض دیگر را کاهش دهد. یک جراح با تجربه می تواند یک نتیجه رضایت بخش را تضمین کند.

قدم دوم، بیماران باید دستور العمل های قبل از جراحی و دستورالعمل های بعد از جراحی را دنبال کنند.این دستورالعمل ها فقط برای کاهش ناراحتی ها استفاده نمی شود بلکه روند بهبود شما را سرعت بخشیده و سلامت بیمار را حفظ می کند.

قدم نهایی، افراد باید ارتباط خود را با دکترشان در طول این فرآیند حفظ کنند. آنها باید تا آنجایی که ممکن است در مورد اهداف درمان و همچنین در مورد سابقه ی پزشکی، داروهای مصرفی، عادت کشیدن سیگار و نگرانی های مرتبط خود خود صادق باشند.

هزینه جراحی زیبایی بینی

مقدار درمان و پیچیدگی آن نیز می تواند منجر به افزایش هزینه ها و قیمت عمل جراحی بینی شود. بطور خلاصه، یک عمل جراحی پیچیده به زمان بیشتری نیز دارد و به همین دلیل هزینه آن بیشتر از یک عمل جراحی به نسبت ساده است.

موقعیت جغرافیایی محل انجام جراحی زیبایی بینی می تواند بر هزینه جراحی بینی عقابی تاثیر جدی داشته باشد. استانداردهای جراحی بیمارستان و نهادهای اعتباردهی و اطمینان بخشی برای ارزیابی امکانات و خدمات جراحی سخت گیرانه هستند. با وجودی که شما ممکن است جراحان متخصص بیشتری در شهرهای بزرگتر پیدا کنید، اما می توان جراحان باتجربه و معتبر در همه نقاط کشور پیدا کرد که هزینه عمل بینی استخوانی آنها به نسبت از هزینه افراد متخصص ساکن در شهرهای بزرگ بیشتر است.

پس از هر عمل جراحی، بیماران باید آمادگی مناسب برای پرداخت هر گونه داروی مسکن مورد نیاز در طول دوره ریکاوری داشته باشند. این هزینه ها به طور معمول در محاسبه هزینه جراحی بینی استخوانی منظور نمی شوند.

هزینه های قبل از عمل شامل موارد زیر می باشد:

سی تی اسکن
آزمایش خون
عکس آتلیه

و هزینه های بعد از عمل نیز شامل:

ویزیت ماه اول، هر هفته
ویزیت سال اول، هر سه ماه
ویزیت سال دوم، هر ۶ ماه

پوشش بیمه

بیمه های درمانی معمولاً فقط هزینه انجام عمل جراحی بینی به خاطر اصلاح عملکرد بینی را پوشش می دهند. برخی بیماران می توانند با پرداخت هزینه بیمه ماهانه از این خدمات استفاده کنند. عمل جراحی بینی برای اصلاح عملکرد معمولاً برای بهبود عملکرد تنفسی بیمار انجام می شود.

منبع: نبض ما

 

5/5 - (1 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط