عوارض تزريق بوتاكس در دوران شيردهی

فهرست مطالب

بوتاکس فک

بوتاکس چیست؟

قبل از بررسی عوارض تزریق بوتاکس در دوران شیردهی بهتر است در ایتدا بدانیم بوتاکس چه نوع ماده‌ای است. بوتاكس يك داروی تزريقی است كه از ماده كلستريديوم بوتولينوم توكسين A تهيه ميشود. كلستريديوم در محيط اطراف ما و سيستم گوارشی بعضی حيوانات بطور طبيعی وجود دارد و فقط در موارد رشد بيش از حد بيماری ايجاد مي كند. اين نوروتوكسين باعث فلج موقتی عضلات مربوطه مي شود. طبق مطالعات انجام شده بوتاكس براي زيبايی شايعترين روش غير جراحی جوانسازی صورت استفاده شده توسط بيماران در آمريكا در سال ٢٠١٦ بوده است.

البته بوتاكس در درمان بيماريهای مديكال سيستميک نيز نقش مهمي دارد كه شامل موارد زير مي باشد:

  1. درمان سردردهاي ميگرنی
  2. تعريق بيش از اندازه
  3. بعضي موارد فلج هاي مغزي كه سيستم نوروماسكولار را تحت تاثير قرار مي‌دهند
  4. بي اختياري ادرار يا نشت ادرار
  5. سندرم روده تحريك پذير
  6. اسپاسم پلك
  7. اسپاسم عضلات گردن و شانه
  8. شرايطي كه باعث خشكي و سفتي عضلات مي شوند.

طبق مطالعات سازمان جهاني بهداشت غذا و دارو ايالات متحده امريكا FDA بي خطر بودن تزریق بوتاکسدر دوران شیردهی هنوز اثبات نشده است.

تزریق بوتاکس در دوران شیردهی

تزریق بوتاکس یکی از پروسه‌های زیبایی محبوب در میان افرادی است که به دنبال کاهش خط ها و چروک های ظاهر خود هستند. اگرچه تحقیق در مورد امنیت تزریق بوتاکس در دوران شیردهی خیلی کم انجام می‌شود. بعضی از پزشکان تزریق بوتاکس در دوران شیردهی را اصلا توصیه نمی‌کنند در حالیکه عده‌ای دیگر انجام آن را تحت شرایط خاص امن می‌دانند.

بوتاکس با بلاک کردن سیگنال‌های عصبی در ماهیچه ها دقیقا جایی که تزریق انجام می‌شود، کار می‌کند و باعث فلج شدن موقتی ماهیچه می‌شود. این اتفاق کمک می‌کند تا چروک و خط های صورت کاهش پیدا کند. اگرچه نگرانی هایی در مورد انتقال این ماده از طریق شیر مادر به کودک وجود دارد و تحقیقات نتایج متناقضی را در مورد این موضوع نشان داده است.

یکی از نگرانی های اصلی در مورد تزریق بوتاکس در دوران شیردهی تاثیر احتمالی این ماده بر روی رشد سیستم عصبی کودک است. اگر سم بوتولیوم وارد سیستم گردش خون شود می‌تواند تاثیرات مخربی ایجاد کند. درحالیکه اسناد محدودی وجود دارد که بوتاکس می‌تواند از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شود اما مهم است تا احتیاطاتت لازم حتما در نظر گرفته شود.

به علاوه نگرانی در مورد تاثیر احتمالی تززریق بوتاکس بر روی تولید شیر مادر وجود دارد. بعضی از پزشکان نگران آن هستند که فلج شدن عضلات توسط بوتاکس می‌تواند روی ماهیچه هایی که شامل شیردهی هم می‌شود منجر به مشکلاتی در شیردهی و تغذیه نوزاد شوند.

در نهایت تصمیم برای تزریق بوتاکس در دوران شیردهی باید با مشورت پزشک انجام شود. مهم است تا ریسک های احتمالی و مزایای پروسه را در نظر بگیرید و روش های درمان متفاوت را بررسی کنید تا امن ترین روش انتخاب شود. اگر خانمی تصمیم دارد تا در دوران شیردهی بوتاکس تزریق کند بهتر است تا نوزاد خود را تحت ارزیابی پزشک قرار دهد.

عوارض تزریق بوتاکس در دوران شیردهی

مطالعات تا به امروز نشان داده اند كه بوتاكس از مادر به نوزاد در طي شير دهی منتقل نمي شود اما ضروری است تا عوارض احتمالی و ریسک های تزریق بوتاکس در دوران شیردهی را بررسی کنیم تا در هنگام تصمیم گیری با دید باز انتخاب کنیم.

یکی از عوارض اصلی در مورد تزریق بوتاکس در دوران شیردهی تاثیر احتمالی این ماده بر روی رشد سیستم عصبی کودک است. اگر سم بوتولینوم وارد سیستم گردش خون شود می‌تواند تاثیرات مخربی ایجاد کند. سم بوتولینوم از طریق مسدود کردن سیگنال های عصبی در ماهیچه ها کار می‌کند و منجر به فلج شدن ماهیچه می‌شود. نگرانی وجود دارد که این سم از طریق شیردهی وارد بدن نوزاد شود. نگرانی هایی وجود دارد که سم بر روی سیستم عصبی در حال رشد نوزاد تاثیر بگذارد و خطرات احتمالی برای نوزاد داشته باشد.

به علاوه نگرانی در مورد تاثیر احتمالی تززریق بوتاکس بر روی تولید شیر مادر وجود دارد. بعضی از پزشکان نگران آن هستند که فلج شدن عضلات توسط بوتاکس می‌تواند روی ماهیچه هایی که شامل شیردهی هم می‌شود منجر به مشکلاتی در شیردهی و تغذیه نوزاد شوند.

به علاوه احتمالاتی وجود دارد که تزریق بوتاکس در دوران شیردهی عوارض جانبی بر روی مادر و نوزاد داشته باشد. ریسک های احتمالی با عوارض جانبی تزریق بوتاکس از جمله واکنش های آلرژیک، کبود شدن و ضعف ماهیچه ها ممکن است برای مادران شیرده نگرانی هایی را ایجاد کند. کمبود تحقیقات در حوزه تزریق بوتاکس در دوران شیردهی باعث شده است که پزشکان با قطعیت نتوانند توصیه های قطعی را در این موضوع ارائه دهند.

از طرفی تزریق بوتاکس یک روش دائمی نیست و نیازمند جلسات متعدد برای حفظ تاثیر آن باشد به همین دلیل ممکن است که مادران تزریق بوتاکس در دوران شیردهی را به تعویق بیاندازند تا از ریسک های احتمالی آن دور باشند.

بوتاكس حاوي نوروتوكسين هايی است كه در افراد داراي آلرژی به اين مواد يا در موارد تزريق با مقدار بالا ممكن است خطر ساز شود. بيماري يا عفونت حاصل از اين ماده بوتولينوم ناميده ميشود كه در افراد با ايمني ناكافي، مادران باردار و نوزادان ممكن است خطرناك باشد.

طبق مطالعات انجام شده توكسين بوتاكس بزرگتر از حدي است كه بتواند از جفت رد شود ولي با اين حال توصيه مي‌شود مادران باردار از تزريق بوتاكس يا مصرف موادي كه ممكن است به اين ماده آغشته باشند اجتناب كنند. همچنين نوزادان نيز بايد از اين عوامل دور باشند.

مواد و شرايطی كه ممكن است باعث بيماری بوتوليسم شود شامل زير است :

 

  • عسل
  • ميوه جات و سبزيجات كنسرو شده
  • شربت ذرت
  • غذاهایی که برای مدت طولانی گرم نگه داشته شده و يا خارج يخچال نگهداری شده
  • پنير و سس هاي حاوي ان
  • سيب زميني سرخ شده بسته بندي شده
  • سير قوطي شده
  • روغن های طعم دار
  • ماهي و گوشتهای فرآوری شده (مثل سوسیس، کالباس و …)
  • زخمهای عفونی

مطالعات در سال ٢٠١٦ نشان داده است كه در تزريق بوتاكس ممكن است ماده بوتولينيوم از طريق نورون ها يا سلولهاي عصبی رابط به مناطق ديگر بدن حركت كنند و باعث فلج عضله ای شود كه هدف درمان نبوده است. به همين دليل افراد تحت درمان با بوتاكس و به خصوص افرادی که تزریق بوتاکس در دوران شیردهی انجام می‌دهند بايد آگاه باشند كه در صورت ايجاد هر گونه علائم غير از نتايج زيبايی سريعا به مركز درماني مراجعه كنند. در موارد بسيار نادر ممكن است اختلال تنفسي ايجاد كند كه در صورت مراجعه به موقع مي‌توان تحت كنترل در آورد.

عوارض نادر پس از تزريق بوتاكس شامل موارد زير می باشد :

  1. راش و يا بثورات جلدي همراه يا بدون خارش
  2. تورم و التهاب و قرمزي و درد در محل تزريق
  3. اختلال در بلع ، تكلم و يا تنفس
  4. تهوع ، درد شكم و اسهال
  5. كاهش يا افزايش ميزان بزاق و تعريق بدن
  6. سردرد
  7. گلودرد
  8. اختلال در كنترل ادرار
  9. احساس ضعف و بيحالي
  10. ١افتادگي پلك و دوبيني
  11. علائم تنفسي شبيه اسم

نحوه عملكرد بوتاكس

پروتئين موجود در آمپول بوتاكس با بلوک كردن نوروترانسميتر أستيل كولين باعث كاهش ايمپالس هاي عصب و از بين رفتن موقتي انقباض عضلات مي شود. به منظور مصارف زيبايی پس از تزريق در عضلات صورت و گردن باعث ريلكس شدن عضلات و در نتيجه كاهش چين و چروک ها ، خطوط پيشانی ، خطوط پنجه كلاغی اطراف چشم ( crow’s feet ) ، خط اخم و خط بين ابرو مي شود.

  • در بعضي موارد بوتاكس مستقيما به عضله يا غده پركار مثل غدد عرق، عضله گردن و يا دست تزريق ميگردد و باعث كاهش عرق و كاهش انقباض عضلات مربوطه مي شود.
  • تاثير بوتاكس ظرف چند روز اينده پس از تزريق ظاهر مي شود اين اثر معمولا موضعي مي باشد و اثر سيستميك در كل بدن ندارد.
  • مدت اثر بوتاكس در بدن حدود ٤ تا ٦ ماه است و پس از ان متابوليزه ميشود و از بدن خارج ميشود در نتيجه فعاليت عضله برمي گردد.

بوتاکس در دوران شیردهی

به دليل اينكه مطالعات هنوز به طور قطعي مشخص نكرده اند كه ماده بوتاكس مي تواند از شير مادر به شيرخوار منتقل شود يا نه، توصيه مي شود مادران باردار و شيرده از تزریق بوتاکس در دوران شیردهی اجتناب كنند. همچنين با توجه به اينكه ماده بوتاكس حوالي ٦ ماه در بدن باقي مي ماند خانمهايی كه قصد باردار شدن دارند نيز بايد به اين زمان ماندگاری بوتاكس در بدن و اقدام براي بچه دار شدن دقت كنند. برای کسب اطلاعات و بیشتر و آگاهی از قیمت بوتاکس با مشاوران کلینیک تماس بگیرید.

مطالعات كمی در مورد عوارض احتمالی تزريق فيلر و ژل نيز در خانمهاي باردار و شيرده وجود دارد لذا توصيه بر اين است اين دسته از افراد از تزريق هرگونه فيلر و ژل نيز اجتناب كنند.

 

3.7/5 - (4 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط