روش های از بین بردن خط خنده

فهرست مطالب

خط خنده

با بالا رفتن سن خط لبخند  بر روی چهره افراد ظاهر می شود، این خط زیبایی را از چهره افراد می گیرد در نتیجه افرادی که به دنبال جوانسازی صورت خود هستد تمایل زیادی به از بین بردن خط خنده خود دارند. 

برای رفع خط لبخند روش های مختلفی موجود است و هر یک از آنها مزیت و معایب خاص خود را دارد، قبل از به کارگیری یک روش حتما با پزشک خود در ارتباط باشید تا مناسب ترین راهکار را انتخاب کنید. روش های طبیعی که برای رفع خط لبخنده پیشنهاد می شود، زمانی کارساز است که خط ایجاد شده، شدید نباشد.

آیا رفع خط لبخند امکان پذیر است؟ روش‌های موثر برای از بین بردن خط خنده کدام است؟ درمان قطعی خط خنده به چه صورتی انجام می شود؟ آیا شما نیز به دنبال روش های از بین بردن خط لبخند هستید؟ با ما همراه باشید در ادامه در نظر داریم، اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

روش های طبیعی که برای رفع خط لبخنده پیشنهاد می شود، زمانی کارساز است که خط ایجاد شده، شدید نباشد و قابل درمان باشد.

در صورتی که پزشک مربوط تشخیص دهد که با به کارگیری روش های طبیعی نمی توان مشکل موجود را از بین برد، در این صورت باید راهکارهای پیشرفته ای در پیش گرفته شود.

البته لازم به ذکر است که خط لبخند به عنوان یک مشکل و یا ایراد در صورت محسوب نمی شود ولی برخی از افراد ممکن است به این موضوع حساس باشند.

متاسفانه با افزایش سن و ورود افراد به دوره ی پیری این  خطوط برجسته تر شده و می تواند در برخی از مواقع آزار دهنده باشد. با بکارگیری روش های مختلف می توانید در رفع خط لبخند گام موثری بردارید.

خط خنده چیست؟ 

چين نازولبيال یا خط خنده يک قسمت طبيعي از صورت می باشد و به عنوان نقص يا مشكل در صورت محسوب نمي شود . اين قسمت از صورت در تمام افراد بجز نوزادان و افراد بيمار مبتلا به فلج عضلات صورت يك طرفه يا دوطرفه ديده مي شود .

خط نازولبيال دو خط مشخص در اطراف دهان هستند كه از كنار پره های بينی شروع مي شوند و تا گوشه دهان گسترش مي يابند . اين چين در هنگام خنده در تمام افراد مشخص تر مي شود. يكي از علل مهم در عميق شدن اين خط پيری صورت نيز مي باشد .

در صورت بعضي افراد به مرور سن، در مجاور چين نازولبيال خطوط ديگری ايجاد مي شوند كه بخصوص در حين خنده و لبخند ايجاد مي شوند كه به اين خطوط خط لبخند و يا خط خنده گفته ميشود .

در بعضي افراد نيز به مرور سن خطوطي در اطراف دهان ايجاد مي شوند كه از گوشه دهان به سمت چانه امتداد مي يابد كه بنام خطوط ماريونت ناميده مي شوند و تا حدودی با تزریق چربی به چانه قابل رفع است. چين نازولبيال از بافت متراكم فيبروس و عضلات تشكيل شده است .

علل ایجاد خط خنده

نور خورشيد يكي از عوامل عميق تر كردن چين نازولبيال مي باشد به اينصورت كه برخورد با افتاب باعث اسيب بافتهاي صورت و ايجاد چين و چروك صورت مي شود .

كاهش ميزان و كيفيت كلاژن پوست صورت در اثر پيري صورت باعث ميشود پوست نازک تر و ضعيفتر شود و همين عامل در عميق تر شدن چين نازولبيال تاثير بسزايي دارد .

از طرفي كاهش چربي صورت به دلايل مختلف ، باعث شل شدن بافت ناحيه گونه و اطراف ان ميشود و همين عامل باعث اويزان تر شدن نواحي چين نازولبيال مي شود که برای رفع چین و چروک این ناحیه می‌توان از تزریق چربی به گونه استفاده کرد.

كاهش وزن زياد و يا تغييرات سريع وزن نيز در برجسته به نظر آمدن چين نازولبيال در افراد جوان يكي از دلايل اصلي نارضايتي فرد جوان از خط نازولبيال مي باشد .

استفاده از سيگار و تماس با الودگيهاي محيطي از عوامل مؤثر و تشديد كننده چين نازولبيال مي باشد . در مجموع با افزايش سن حركات عضلات صورت با عميق تر جلوه دادن خطوط صورت از جمله خطوط اطراف چشم و ابرو و اطراف دهان از جمله خط نازولبيال همراه می باشد که این مشکل با روش هایی مانند تزریق فیلر دور چشم قابل رفع است.

از بین بردن خط لبخند به روش طبیعی

از بين بردن خط لبخند با استفاده از روش هاي طبيعي به دليل اينكه كمترين ميزان عوارض را دارد از توجه و محبوبيت بالايي برخوردار است ولي استفاده از آنها، در زماني كه خطوط ايجاد شده عميق باشد، توصيه نمي شود زيرا كارساز نيستند.

در مقابل روش هاي جراحي، روشهاي غير جراحي مختلفي موجود است كه در ادامه به طور كلي به معرفي آنها خواهيم پرداخت. پیشنهاد ما این است که قبل از به کارگیری هر روشی برای رفع خط لبخند سعی کنید اطلاعات کاملی در مورد مدت زمان بهبودی، ماندگاری ، کارایی و … به دست آورید در این صورت می توانید با توجه به شرایط موجود مناسب ترین راهکار را در اولویت قرار دهید.

برای این منظور نیز حتما کلینیک و مراکز معتبر را انتخاب کنید، زیرا یک پزشک با تجربه ، با تخصصی که دارد ، می تواند مناسب ترین راهکار را معرفی کند. به توصیه پزشک خود توجه کنید.

بهترین راه برای از بین بردن خط لبخند

روش هاي مختلفي براي رفع خط لبخند موجود است، بسياري از آنها نيز براي درمان خط لبخند عميق كارساز مي باشد. بكارگيري اين روش ها مي تواند در جوان سازي پوست به ويژه براي افرادي كه در دوران ميانسالي قرار گرفته اند بسيار كارساز باشند. آيا شما نيز از خط لبخند ايجاد شده بر روي چهره ي خود ناراضي هستيد ؟ مي توانيد از روش هاي موجود استفاده  كنيد. راهكارهاي مطلوب براي رفع خط لبخند شامل:

  •     از بین بردن خط خنده با نخ
  •     از بین بردن خط خنده با بوتاکس
  •     از بین بردن خط لبخند با لیزر
  •     از بین بردن خط خنده با ژل
  •     از بین بردن خط لبخند با تزریق چربی

درمان قطعی خط لبخند با استفاده از  جراحی های زیبایی امکان پذیر است، در این حالت هزینه ی درخواستی نیز متفاوت خواهد بود. به طور کلی هزینه ی لازم برای رفع خط لبخنده با توجه به میزان خط لبخد و همچنین روش به کار رفته متفاوت است. ژل هايي كه بدين منظور پیشنهاد می شوند، هزينه ي متفاوتي را درخواستي مي كنند و همه ي اين موارد  می تواند به مقدار قابل ملاحظه هزينه ي نهايي را تحت كنترل قرار  دهد.

 

روشهای غير جراحی از بین بردن خط خنده

تزريق فيلر يا ژل

درمال فيلر ها يك درمان رايج براي خط نازولبيال مي باشند . اين ژل ها همانند يك ايمپلنت هستند كه جراح توسط سوزن نازك وارد پوست ميكند .

ژل در زير پوست در خط نازولبيال و نواحي اطراف تزريق ميشود . بدنبال تزريق ژل پوست حالت برامده و كشيده تر پيدا ميكند و عميق بودن چين كمتر ميشود .

نكته مهم در اين درمان اين است كه جراح زيبايي معمولا تزريق در نواحي گونه نيز بايد انجام دهد تا با ليفت گونه افتادگي بافتهاي مجاور ناحيه چين نازولبيال نيز ليفت شوند و عمق چين كمتر شود . مسلما براي رسيدن به اين هدف حدود ١/٥ تا ٢ سي سي ژل براي هر طرف صورت لازم است .

تزريق فيلر يا همان ژل بطور سرپايي در مطب يا مركز زيبايي تحت بيحسي موضعي قابل انجام است . دوره بهبودي كوتاه در حد دو تا سه روز براي رفع ورم و كبودي نقطه اي جزئي احتمالي نياز دارد . دوام اين فيلر ها بر اساس نوع ان بين ٦ تا ١٨ ماه است . در صورت استفاده از ژل هاي با مارك معتبر و مناسب براي بدن اين روش بدون عارضه معمولن قابل انجام است .

تزریق چربی برای رفع خط خنده

اين روش يكي از بهترين روشهاي غير جراحي برطرف كردن خط نازولبيال مي باشد . زيرا در اين روش حجم زيادي از ماده پركننده براي صورت در اختيار خواهيم داشت و ميتوانيم علل اصلي ايجاد كننده خط نازولبيال عميق را برطرف كنيم .

اين علل شامل كاهش حجم چربي زير پوستي و كلاژن پوستي و تحليل رفتن استخوانهاي صورت مي باشد . در اين مورد جراح زيبايي چربي از نواحي شكم ، باسن ، كنار ران پا برداشته و پس از اماده سازي مناسب در نواحي گونه و چين نازولبيال تزريق ميكند .

همچنين جراح ميتواند از بقيه چربي براي جوانسازي ساير قسمت هاي صورت كه شامل تحليل به مرور سن شده اند استفاده كند لذا فرد در مجموع به يك جوانسازی كلي صورت دست مي يابد .

يكي از دلايل ديگر برتري اين روش به روش تزريق ژل اين است كه معمولن حدود ٣٠ درصد اين چربي تزريق شده در صورت باقي مي ماند ولي در تزريق ژل بخصوص هيالورونيك اسيد ها اكثر ژل بعد از مدتي از بين ميرود و نياز به تزريق مجدد هست .

از ديگر مزاياي تزريق چربي هزينه كمتر در ازاي تزريق حجم بالاتر در مقايسه با تزريق همسان ژل مي باشد . تزريق چربي هم قابل انجام تحت بيحسی موضعی در مطب يا مركز زيبايی هست . دوره بهبود ورم و كبودی احتمالی در محل برداشتن چربی حدود يک هفته مي باشد . باید به این موضوع اشاره کرد که تزریق چربی به جز برای رفع خط خنده در مواردی مانند تزریق چربی به پیشانی نیز کاربرد دارد.

درمانهای لايه برداری پوست

از روشهاي ذكر شده جهت درمان چين نازولبيال در مراجع علمي روشهاي لايه برداري پوست اطراف خط خنده هست . روشهاي لايه برداري توسط ليزر باعث از بين بردن چروک و لكه هاي پوستي سطحي و در نهايت جوانسازي بافتهاي اطراف چين نازولبيال مي شود . ميكرودرم ابريشن نيز با اكسفولياسيون عمقي تر باعث جوانسازي و ضخيم تر شدن پوست اطراف ناحيه خط خنده مي شود .

لیفت خط خنده با نخ جهت رفع خط خنده 

امروزه با در دسترس بودن نخ هاي ليفت با مرغوبيت بالا و مورد تاييد سازمان جهاني بهداشت ليفت با نخ به عنوان يكي از بهترين روشهاي غيرجراحي جوانسازی صورت و كاهش عمق چين نازولبيال مطرح مي باشد .

در مان با نخ باعث ليفت و كاهش افتادگي بافتهاي نواحي گونه و مجاور خط طبيعي نازولبيال ميشود و درصد زيادي از مشكل اين ناحيه را برطرف ميكند .

در افراديكه علاوه بر افتادگي دچار تحليل نسوج در اثر مرور سن هم هستند ميتوان از تزريق ژل بعد از گذاشتن نخ استفاده كرد . يكي از نخ هاي خوب و بي ضرر مطرح در دنيا نخ سيلوئت مي باشد كه حداقل عوارض نسبت به ساير نخ ها را دارد.

ليفت خط خنده با نخ قابل انجام تحت بيحسي موضعي در مطب يا مركز زيبايي مي باشد . دوره بهبود شامل از بين رفتن ورم و كبودي نقطه اي جزئي احتمالي حدود دو تا سه روز هست .

فرد بلافاصله بعد از ليفت با نخ به زندگي طبيعي و كار خود بر ميگردد . ماندگاري ليفت با نخ حدود ١/٥ سال مي باشد . يكي از مزاياي مهم ليفت چين عميق نازولبيال با نخ استفاده ان در افراد جوان مي باشد كه دچار پروسه پيري نشده اند.

ولي بدنبال رژيم لاغري و يا بطور ژنتيكي دچار چين عميق نازولبيال هستند . اين افراد معمولن نياز به تزريق چربي يا ژل و اعمال ديگر جوانسازي صورت ندارند .

روش ساب سيژن برای ارفع خط خنده عميق

اين روش نيز يكي از روشهاي ذكر شده در مراجع علمی مي باشد البته نياز به ان توسط جراح زيبايی بررسي مي شود. اين روش بخصوص در موارد رفع جاي اسكار و جوش دو صورت بكار ميرود ولي درصدي هم باعث كاهش عمق چين نازولبيال در موارد استفاده در نواحي اطراف چين مي شود.

در اين روش جراح توسط سوزن مخصوص پاكت هاي بافتي را باز ميكند كه باعث بازسازي مجدد بافتهاي زيرپوستي و جوانسازي و كاهش عمق چين نازولبيال مي شود .

درمان قطعی خط خنده

روش های از بین بردن خط خنده با جراحی

اين روشها معمولا تحت بيهوشي عمومي سبك در اتاق عمل قابل انجام مي باشد . مسلما نتايج بهبودي بيشتر از روشهاي غير جراحي مي باشد البته دوران امادگي قبل از عمل و بهبودي بعد از عمل كمي طولاني تر از روشهاي غير جراحي هست .

دوره بهبود بدنبال جراحي حدود يك هفته تا ده روز مي باشد . در روش جراحي خط نازولبيال تاكيد بر ليفت بافتهاي افتاده ناحيه مياني صورت و گونه مي باشد كه عامل اصلي و مهم ايجاد خط عميق نازولبيال مي باشد . جراحي ميتواند بطور مستقل براي رفع اين مشكل انجام شود و يا همزمان با روشهاي ديگر جوانسازي نواحي ديگر صورت انجام شود .

يكي از روشهاي رايج انجام جوانسازي در ناحيه مياني صورت انجام جراحي پلك پايين ( بلفاروپلاستي ) براي جوانسازي پلك و اطراف چشم همزمان با ليفت گونه و باز كردن عمق خط نازولبيال مي باشد . هر دو اين جراحي ها از يك خط برش قابل انجام ميباشد و نتايج بسيار خوب و طولاني مدت در بر دارد.

ساير روشهاي مستقل جراحي برطرف كردن خط نازولبيال شامل برشهاي مخصوص در لابلاي موهاي ناحيه شقيقه و ليفت ناحيه مياني صورت از اين طريق مي باشد . لازم به ذکر است که برای رفع چین و چروک ناحیه ی شقیقه می‌توان از تزریق فیلر شقیقه استفاده کرد.

در افراديكه نياز به ليفت بقيه نواحي صورت مثلن اطراف چانه و پايين صورت و ابتداي گردن هم دارند برش ليفت استاندارد در جلو و پشت گوش دسترسي براي برطرف كردن چين نازولبيال عميق را فراهم ميكنند .

انتخاب روش مناسب جراحي بستگي به نظر جراح زيبايي و انتخاب بيمار دارد و پس از جلسه مشاوره و بررسي تمام جوانب أعم از نتايج هر روش و دوران بهبودي و هزينه هاي مربوط به هر روش تصميم گيري نهايي انجام مي گيرد .

روش های تحت مطالعه تجربی برای كاهش عمق خط نازولبيال و خط خنده

مطالعاتي در حال انجام ميباشد و روشهايي نيز براي درمان و پيشگيري از ايجاد چين نازولبيال عميق در حال بررسي مي باشد . تزريق ماده داراي فاكتور رشد براي درمان و رفع خط خنده از سال ٢٠١٥ شروع شده است كه تا به امروز نتايج مثبتي در بر داشته است . مطالعه روي ورزشهاي مخصوص عضلات صورت كه باعث پيشگيري و درمان خط نازولبيال و خط خنده نيز در حال انجام است ولي نميتوان بطور قطعي در مورد نتايج مثبت ان اظهار نظر كرد و همچنین از روش های دیگری برای رفع خط خنده می توان به تزریق چربی خط خنده اشاره کرد.

هزینه از بین بردن خط خنده

هزينه از بين بردن خط خنده و يا خط نازولبيال بستگي زيادي به نوع روش انتخابي جهت درمان ان توسط بيمار و پزشك دارد .

از طرفی در بعضی از روشها نياز به استفاده از مواد خاص مانند ژل و فيلر و نخ هاي ليفت مي باشد كه در اين موارد هزينه بستگي به نوع مواد مصرفي دارد .

با توجه به وجود انواع مختلف ژل هاي تزريقي و نخ هاي ليفت موجود در بازار توصيه هميشگي به بيماران اين است كه از محصولات با كيفيت خوب و مورد تاييد سازمان جهاني بهداشت استفاده كنند زيرا استفاده اين محصولات در طولاني مدت تاثيرات بد روي بافتهای صورت ندارند و مانع انجام روشهاي زيبايي و متد هاي جديد جوانسازي در طي ١٥ سال اينده نخواهند شد . مسلما در اين موارد قسمت زيادي از هزينه پرداختي توسط بيمار صرف تهيه متريال استاندارد خواهد شد.

در ساير روشهاي درمان و رفع خط خنده هزينه بستگي به نوع روش إز نظر جراحي و يا غير جراحي بودن نيز دارد زيرا در بعضي از روشهاي جراحي نياز به بيهوشي عمومي مي باشد كه در اين موارد هزينه هاي مربوط به كلينيك و بيهوشی علاوه بر حق العمل جراح منظور مي گردد.

در مجموع فرد خواهان اصلاح خط نازولبيال و يا خط خنده بعد إز مقايسه كردن نتايج روشهاي مختلف و ماندگاری انها و هزينه مربوط به هر كدام قادر خواهد انتخاب درستي داشته باشد .

4.5/5 - (61 امتیاز)
دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان

دکتر سالومه سالاریان پس از فارغ التحصیلی دوره پزشکی در سال 1380، دوره رزیدنتی خود را در تخصص گوش و گلو و بینی و جراحی سر و گردن در سال 1382 در دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز نمودند و در سال 1386 بورد تخصصی ENT را دریافت کردند و پس از آن در سال 1390 موفق به دریافت فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه کلورادو آمریکا شدند.

دریافت مشاوره رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

مقالات مرتبط